Névtábla:

"Őrjítő ez a lakótelep, ahol lakom veled." /Bizottság: Már megint ez a depresszió/ - egy blog, amelyben panellakók, csótányok és más házi kedvencek, lakások, radiátorok és fúrógépek a főszereplők.
panelblog@gmail.com

Így hűtsd a paneledet

Ha magasról szarol a villanyszámlára, illetve ha kibogozhatatlan számodra a "minél-több-energiát-használsz-hűtésre, annál-inkább-melege-lesz-a-Földnek" egyenlet, vegyél légkondit. Használtat lehetőleg, aminek olyan a hangja, mint egy szovjet traktor-alkatrészekből összerakott helikopteré, plusz a kondenzvíz-elvezető csövet kérlek vezesd egyenesen az alattad lakó erkélyére, hogy az audio-élmény mellett a felmosás örömeinek is hódolhasson a marhája. Nyári aerobik az erkélyen, az.

 

Ha titokban az LMP-re szavaztál (a szomszédnak persze "éljen a gárdát" mondasz jó reggelt helyett), illetve - helyesen - spúr vagy, akkor ne. Ez esetben megsülsz, de néhány alapszabály betartása, kombinálva pár trükkel, segíthet.

 

Választhatsz rossz és rosszabb megoldások között. A végéről kezdjük a sort, a legrosszabbal. A vasutasok InterFrigo-nak hívják a módszert (szerintem): jéghideg vodka, jéghideg sörrel. Három óra alatt megiszol hatot, egyrészt belül leszel hideg (hűtőkocsi-hasonlat), másrészt a negyven fokban úgy fekszel ki a koktéltól, mintha nyílt pályán elütött volna egy százzal haladó, tizenöt kocsis szerelvény a képen látható, jól telepakolt vagonokból összerakva.

 
 
 

 

Ventillátorral kombinálva elég megyőző az eredmény, főleg, hogy semmit sem érzel a kánikulából, mert alszol. A módszer viszont kockázatos: a dehidratációtól kiszáradsz, előjön a vesehomok, ami görcsös fájdalmat okoz, felkúszik a vérnyomásod, álmodban ér az agyérgörcs, hosszabb távon elhülyülsz. Csak azoknak érdemes kipróbálni, akik már megjárták a hosszabb távot, de ők anélkül is tudják ezt, hogy itt ismertetném a módszert.

 

A kevésbé kockázatvállaló többségnek egy szabályt érdemes betartania: bármennyire is paradoxonnak tűnik, ne nyiss ablakot! A külső levegő felizzik a rengeteg betontól, ne engedd be a lakásba! A sötétítő függöny elhúzása igazából nem javít a helyzeten, de a placebo-hatás nem elhanyagolható. Egy ablak elé szerelt redőny jobb ötletnek tűnik, főleg jó világosra festve - talán visszaver valamit a napsugarakból, így azok nem jutnak a lakásba. Vigyázz! Az állandó sötét depressziót okozhat: menj le néha az alagsori garázsboltba, így egy kis napfényhez juthatsz.

 

Több érv is szól a szutykos, bejárati alkoholistákkal torlaszolt, más esetben utálatos kereskedelmi egységek mellett. Az első, hogy a nagyobb ABC messze van, meghalsz, míg odaérsz. Ha mégis odaértél és bemész, megfagysz, de legalábbis egy gyors tüdőgyulladásra benevezel, mert az ott dolgozók inkább húznak pulóvert, mint 20 fok fölé engedjék a klímát - gondolom úgy vannak vele, hogy nekik ez a kafetéria, a hideg.

 

Viszont a garázsboltban olyan rohadt forróság van az állandó ajtónyitogatás és a rendszeres ritmusban egyszerre betóduló utcai sörfogyasztók kipárolgása miatt, hogy a lakást egy ilyen rövid kisbolt-túra után már kifejezetten hűvösnek érzed majd. Az út közben keletkezett izzadságcseppekre - ismét csak tüdőgyulladást kockáztatva - közvetlen vetillátorszelet is ereszthetsz, pár percig jó lesz neked.

 

És végül egy semmire sem jó, de a panellakók körében rendkívül elterjedt módszert is meg kell említenem. Igen, az ablak elé fellógatott sötétítőfüggönyről van szó.

 
 
A képet én készítettem, mobillal.
 

Igazi magyar paneltalálmány ez, a módszer elterjedése a kilencvenes évekre tehető. Az eredményességet hiteles mérések is igazolják. A fölöttünk lakó ezermester és egy kritikus, a fúrógép hangjára érzékeny szomszéd kis híján ökölharcba torkolló párbeszéde például így zajlott gyerekkoromban:

 

- Kimostad a függönyt, Jóskám?

- Két fokkal hűvösebb lett a lakásban!

- Majd szólj, ha le kell törni a jégcsapot az orrodról!

 

A poszt végére pedig a kötelező blogmodor: ti hogy hűsöltök a panelban?

 

 

 

Megosztás

 

A bejegyzés trackback címe:

https://panel.blog.hu/api/trackback/id/tr593057677

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Néhány ötlet a panellakóknak, a meleg ellen 2011.07.12. 10:39:48

A panelblogon megjelent tegnap egy nagyon jó írás arról, hogy hogyan nem tudunk hűsölni a panellakásban: http://panel.blog.hu/2011/07/11/igy_hutsd_a_paneledet P....

Trackback: A szerkesztőségből jelentjük: Goldenbloggal Vajnághért! 2011.07.12. 10:34:52

A minap ott hagytuk abba - anélkül, hogy a Megnyitó az Óperenciás Tengeren innen és túl című folytatásos webregény mellé egy újabb folytatásos történetet kanyarítanék -, hogy Trixi beállított szerkesztőségünkbe és Vajnágh Domokos kiszabadítására próbál...

Trackback: Nyerj 10.000 Ft-ot egy LIKE-kal! 2011.07.11. 19:31:49

Most nagyon egyszerűen megnyerhettek 10000 Ft-ot, ugyanis a közeljövőben 10.000 Ft-ot sorsolunk ki a rajongóink között. Ahhoz hogy megnyerd ezt az összeget, csak ennyit kell tenned: LÁJKOLD a ViccÓra blogot ide kattintva! Ezután kiválasztjuk az eg...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Laslow · http://laslow.hu/ 2011.07.11. 15:49:03

Légkondival. Az emberiség egyik leghasznosabb találmánya, egy lapon emlegetendő a WC-papírral, a szemüveggel és a szemüvegtörlő kendővel, a cipővel és a körömvágó kisollóval.

Serrin 2011.07.11. 15:52:12

Van légkondi (a csöndes fajta), meg ventillátor is.
Nekünk állataink vannak, így indulás előtt 15 percet megy a légkondi, aztán gyorsan spuri ki a lakásból. Amúgy a légkondit másra nem használjuk.

Mikor otthon vagyunk, akkor megy a ventillátor, az ablak meg nyitva van, mert különben nem jön be oxigén. 2 ember és 6 állat azért el tudja használni egy 35nm-es lakás levegőjét.

Mivel keleti fekvésű a lakás, ezért délelőtt és koradélután nagyon meleg van, este egy fokkal jobb már. Erkély sajnos nincs, de nagyon kéne, főleg nyéron este oda tudnánk ülni, amikor már nem sür oda közvetlenül a nap.

Serrin 2011.07.11. 15:53:03

@Serrin: Ja, kimaradt az elsötétítőfüggöny, mint placebo hatás :)

Pál a postoló · http://autostat.hu/magazin 2011.07.11. 16:01:36

Mi úgy hűsölünk a panelban, hogy elhagyjuk azt :P

Kőváry Orsolya · www.irodatunder.hu 2011.07.11. 16:57:48

Redőny, résnyire nyitott ablak a lakás két különböző hőmérsékletű falszakaszán (a különböző hőmérsékletek miatt a levegő lassan áramlik) 5-6 °C-al van kevesebb bent, mint kint.

spontan · http://erdekessegek.info 2011.07.11. 17:29:53

Légkondim nincs, de beruháztam a legolcsóbb (4 ezer forintos) állóventillátorba. Egyelőre jónak tűnik.

A szoba túlsó végébe tettem, onnan is idefúj, és befogja a szobát

Leonard Zelig 2011.07.11. 18:47:25

@Orso-borso: Baromság, kérlek, az árnyékos oldalon 38 fok, a napos oldalon 50 fok, na e között áramlik szép lassan a levegő, akkor mitől is lenne 5-6°C fokkal kevesebb. A csukott ablak a nyerő, nálam ugyan már 28 fok van, de a kinti 38-hoz képest ez mínusz 10°C

egyszerhopp 2011.07.11. 18:55:34

Kimaradt, mint tuti kánikulai időpazarlás : napi ötszöri vizes póló vetélkedő, lehetőleg nem a szomszédban tenyésző nápolyi zabáló nehézsúlyú vákumlédivel

Kőváry Orsolya · www.irodatunder.hu 2011.07.11. 19:00:16

@Leonard Zelig: Nem tudom, hogy miért, gyere és nézd meg a hőmérőt.

soproni1 2011.07.11. 19:03:57

Legnagyobb a Nansulate hőszigetelő festék. Először csak a Wc-ben mertük kipróbálni,aztán oda jártunk, ha hűvösben akartunk lenni. Most már a szobák falán is van, brutál jó. Igaz az importőr csak azt tudta elmondani, ami a cimkén is volt, nekünk kellett kitalálni a technológiát. Télen meg pont fordított a hatás.

worxland 2011.07.11. 19:04:01

Légkondi - így 26-27 fok van 35-36 helyett.

Nayime 2011.07.11. 19:06:47

Napközben sötétítő függöny, rohadt drágán, de baromi jó, nappal éjszakai sötétséget csinál a szobából, pedig NY fekvésűek vagyunk. Már majdnem a színházi függöny kategória. Éjjel kint alszom az erkélyen, most éjjel 18 fok volt, enyhe széllel, nagyon kellemes.

PanelProli 2011.07.11. 19:07:31

Na, ezt a posztot qrvára fölösleges volt megírni. A panelban lakók baszogatásán kívül semmi értelmes gondolat sincs benne :-((

Először is miért nem szabad panelben légkondit használni? Családi házban persze lehet, mert ott a középosztály lakik, ők nem felelősek az általános felmelegedésért, ugye..

Ugyanilyen dolog, hogy a büdös prolik, akik a panelben laknak, ne használjanak kihúzható napernyőt, nekik ugye ez nem jár! Bezzeg a budai villákban ez megengedett (sőt, kötelező!) a hőmérséklet csökkentése és a komfortérzet javítása érdekében.

De említhetném a sötétítőfüggönnyel, az alagsori boltokkal kapcsolatos véleményedet is, süt belőled a gyűlölet, az utálat a panelban lakókkal szemben :-((

taecleau 2011.07.11. 19:08:05

Mi alufóliával tapétáztunk, az visszaveri a meleget.

Pras 2011.07.11. 19:08:48

Láz. A kinti hőmérsékletben szabályosan fázom. Tuti módszer.

kvadrillio 2011.07.11. 19:09:58

Ha voltál már panel lakótelepen, biztos megszámoltad hány klíma van a panelfalakon ? :O)

Szerintem van annyi, mint Rúúzsadombon !

Mer ottan is KÚÚÚÚRVA MELEG VAN ! :DDDDDD

kvadrillio 2011.07.11. 19:14:30

A vodkával kapcsolatban meg annyit, a Balaton Sound-on a drága Oszvald Marika méry a jó magyar pálinkát 43 C fokos pluszban, MERT NEKI IS FŐ A BEVÉTEL !!! A ZEMBEREK MEG LEGFELJEBB BELEDÖGLENEK A HÜLYE PÁLINKÁJUKBA !

mert az is hülye meg vadbarom, aki ilyen KÁNIKULÁBAN ALKOHOLT ISZIK !

gmarc 2011.07.11. 19:15:31

Nálam a redőny+csukott ablak a nyerő. Mikor reggel a külső hőmérséklet eléri a belsőt, akkor ablak becsuk, redőny lehúz, mikor este újra a benti alá csökken, minden kinyit és kereszthuzat. A 35 fokban éjjel azért kihűthető 25 fok körülire, ha frissebb az idő akkor az alá is. Nappal sajnos visszakúszik 28 köré, de a 35-höz képest még az is hűvös. :)

(II. Torgyán Виктор) THY Rokk *n* Troller 2011.07.11. 19:18:40

Vödörben és lavoárban áztatjuk a lábunkat.

egy maréknyi dollár 2011.07.11. 19:19:45

Jókat nevettem a cikk olvasása közben.
Egy algyői panel zárószintjén - 3 szép,nagy,délkeletre néző ablakkal - húztunk le pár évet,klíma nélkül.Reménytelen volt a helyzet.Ilyentájt a másfél cm átmérőjű gyertya álltó helyében meggörbült, nem viccelek.Esténként vízbe mártott-kifacsart lepedőbe tekertem be magam, hogy el tudjak aludni.
Ma már elpusztulnék egy ilyen helyen.

Mérges 1234 2011.07.11. 19:29:42

2 egész órája fullon küldöm a légkondit.
Mostmár 24 fok van.

Lenyomom még 21-ig aztán kikapcs, így van remény, hogy tudunk majd alaudni valamicskét.

Viszont a villanyóra kezd csapágyas lenni....

penelope garcia 2011.07.11. 19:35:57

Lavór hidegvízben a láb, vizes haj, ventillátor kombó.

lorantka_a_gall 2011.07.11. 19:36:29

A lakásban keleti, nyugati és északi ablakok vannak.
Délelőtt nyugati-északi irányban van huzat, délután keleti-északi irányban. A hőkülönbség szépen húz, ventillátort bőven pótolja, ajtók, ablakok kitámasztva, törékeny cuccok biztosítva. Nagyon hűvös nincs, de nem kerül semmibe és nem pusztulunk meg. :)

pontien 2011.07.11. 19:37:40

Minden normális ember elköltözik a panelból.

dzsilla · http://budapestkirakat.blog.hu 2011.07.11. 19:40:40

ölemben van a laptop, és ha leteszem, olyan mintha egész kellemes idő lenne.

$pi$ 2011.07.11. 19:46:05

@PanelProli: Egyetértek. Nekem is légkondim van, csendes, a szomszédok nem is tudnak róla. A víz az erkélyi vödörbe megy, nem zavar senkit. A villanyszámlával nem foglalkozom, automatikusan megy a bankszámlámról, soha nem érdekelt, hogy ponosan mennyi is.

Akkor most mi van?

Lyss 2011.07.11. 19:49:29

Normális ember nem költözik el a panelból, hogy kétszer annyiért vegyen műszakilag semmivel sem jobb "újépítésűt". Inkább szigeteltet kívülről a többi lakóval, és ablakot cserél jobb hőszigetelésű műanyagra.

Az árnyékos oldalon: reggel fehér külső redőny lehúz, ablak résnyire (döntve) hagy.
A napos oldalon: redőny tökig le, ablak becsuk.

Délben amikor a nap "átmegy a másik oldalra" értelemszerűen az árnyékosból napossá váló oldalon redőny tökig le, ablak be, másik oldalon redőny résnyire, ablak dettó.

Ha van erkély naplemenetekor fellocsol, hogy a lakás gyorsabban hűljön valamivel. Ha a külső hőmérséklet már alacsonyabb mindent kinyit ezerrel.

Így -10 fok a kintihez.

Lefetyke 2011.07.11. 20:04:17

Szellőztetés, folyamatos kereszthuzat (mindkét oldalra vannak ablakaim) - este 21 után szúnyogháló nélkül nem ajánlott.
A kádat teleengeded hideg vízzel. 1. néha, ha már nagyon kivagy, egyszerűen beleülsz, és maradsz 3-4 percet; 2. hűti a levegőt, bár csak elenyésző mértékben (de legalább a fürdőd, ami alapból szauna lenne, ilyenkor hűs).
Végső megoldás egy enyhén hűtő ventillátor.

A légkondit nem pártolom. A munkahelyen is az van, az egyik érzékenyebb kollégám már vért köhög tőle, a másiknak folyamatosan fáj az arca, a harmadiknak a lába zsibbad. Nekem csak simán szar, de még mindig jobb, mint nélküle. Ott nincs ablak.

dukeekud 2011.07.11. 20:09:41

@Leonard Zelig: ja ezt en sem ertem, ha kint van mondjuk 36 C fokos levego, azt akarhogy aramoltatom is, kizart hogy 36 fok ala hutse a lakast.

GGG77 2011.07.11. 20:10:14

A klíma eddig 2x ment ezen a nyáron (tegnap speciel) 1-1,5 órát. Dryvit és redőny. 26-27 fok van, pedig déli fekvésű a nappali.

GGG77 2011.07.11. 20:13:58

@Lyss: Nagy egyetértés. Ahol mi lakunk ugyanez a négyzetméter 8-10 millióval lett volna drágább, ha nem panel lenne.

dukeekud 2011.07.11. 20:17:27

@Leonard Zelig: ja ezt en se ertem. Ha kint mondjuk 36 fokos a levego, azt akarhogy aramoltatom is, az biztos nem fogja 36 fok ala huteni a lakas.

Mc69 2011.07.11. 20:20:01

Azért klikkeltem ide, mert azt hittem kapok jó tippeket, hogy ne kelljen járatni a légkondit. Erre itt egy szar blog, kár volt ide jönni.

pontien 2011.07.11. 20:22:34

@Lyss: Akkor neked a panel a csúcs. Végűl is jobb, mint a híd alatt, vagy egy omladozó bérházban a 6-7-8. ker-ben.
Én is laktam 7 évig panelban (a Pók u-i ltp-n), az volt az első kecóm. Most viszont egy 140 nm2-es ikerházfélban lakom Nagykovácsiban, és a rezsiköltésgeim (fűtés, víz, villany, telefon, gáz) nem nagyobbak mint anno az 53 nm2-es panelban. Pedig onnan már 5 éve elköltöztünk.

tobias2 2011.07.11. 20:23:20

A légkondi arra jó, hogy a villanyóra felpörögjön tőle és visszatermelje az áramot a hálózatba. Minél jobban pörög az óra, annél több áramot termel vissza. Nyáron ezért érdemes bekapcsolni a villanysütőt is.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.07.11. 20:24:00

én nem értem, miért döglődtök a melegben. egyszerűen fogom magam, májusban csomagolok, és irány stockholm, london, glasgow, ottawa, vagy bármi, amihez kedvem van. szeptemberig vissza se jövök. ha meg véletlen mégis, akkor ott a medence, úszok egyet, bár a légkondi meg a számítógép-vezérelt árnyékolórendszer jól teszi a dolgát. pedig csak öt misi volt, nem hittem volna, hogy ennyiért ilyen jót lehet kapni. ha meg menni kell valahova, a hetes bmw-ben megint van kondi.

whiterose 2011.07.11. 20:24:06

légkondi. Kint 40°C, bent 24°C.

nandras01 2011.07.11. 20:26:57

légkondi.
és a "minél-több-energiát-használsz-hűtésre, annál-inkább-melege-lesz-a-Földnek" zöldnyavajgást meg magasról leszarom.

2011.07.11. 20:31:34

Délre néző ablakom van. Nem panel, de egy a '70-es évek elején épült családi ház, tehát ugyanúgy szart sem lehet hűteni benne. Redőny+csukott ablak nem vált be, reggel 8-tól délután 4-ig odasüt a nap. Ventilátorom van, de az csak max. engem hűt, a szobát nem. Minden meleg átmegy a falakon, a gépet is csak így estefele merem bekapcsolni, mert a proci, vagy a táp napközben szépen elpukkanna (sajnos, volt rá példa). Légkondi kéne (na, meg pénz rá).

kvadrillio 2011.07.11. 20:32:02

@milliliteratura: ...ÉN EBBEN AZ IDŐSZAKBAN AZ ANTARKTISZRA SZOKTAM MENNI EGY LUXUSJÉGKUNYHÓBA ! :)))

kvadrillio 2011.07.11. 20:33:30

@tobias2: jahhh.... ettől pörög föl az egekig az MVM górék sokmilliós illetményah !

kvadrillio 2011.07.11. 20:35:55

@GGG77: a déli fekvésű nappali, az azért jó, mert pont a megváltozott földi klímára van betájolva ! :)

tobias2 2011.07.11. 20:37:16

@Selkath, Bloemfontein díszpolgára: Ha asztali géped van, kibontod a proci felőli oldalát és ráirányítod a ventilátort. Ha noteszgéped, oldalról fújatod meg. Nekem bevált, bár most nem kell, mert Vlagyivosztokban, az amuri tigris szobránál, ahol mostanában a nyarakat töltöm, legfeljebb 23 fok szokott lenni. Neked is javaslom Vlagyivosztokot, olcsóbb mint a légkondi és a villanyszámla. Gyönyörűek a várak és a Kamcsatka-öböl.

kvadrillio 2011.07.11. 20:38:32

@kvadrillio: mert régen.....mindenki könyökölt, hogy déli fekvésű luxus tájolású ingatlana legyen. Azóta azonban erősen megváltoszott a földi klíma és szegény déli fekvésűek ezt megszívták ! egész nap beenergizál nekik a irreálisan közeli tűzzel fűtő NAPKORONG !

kvadrillio 2011.07.11. 20:39:08

SZTEM VALAKI INDÍTHATNA EGY VÁLLALKOZÁSBAN, ÜGYES KIS OTTHONI HASZNÁLATRA VALÓ VÍZPORLASZTÓT, AMILLENT A ZUCCÁN IS IGÉNYBE LEHET VENNI.:)

szota 2011.07.11. 20:42:20

Sajna semmit nem érne egyik módszer sem mifelénk, mert a 10diken lakva a plafon folyamatosan fűt. :((( Amúgy
Őrmezőn a panel 200eFt/nm a tőle 50méterre (bizony, mert családiházas zóna határán vagyunk) lévő új építésűek 400-500e/nm. Ua a levegő, ua. a sarki közért, ua. a busz reggelente csak 2x annyiért.

Leonard Zelig 2011.07.11. 20:43:01

@Lyss: Ja, meg a Nap forog a Föld körül. Egy újabb fizikai zseni. Egely Gyurival már felvetted a kapcsolatot?

dukeekud 2011.07.11. 20:45:35

@whiterose: "égkondi. Kint 40°C, bent 24°C. "

Tiltani kene a legkondik hasznaltat. Mert a legkondisok masok levegojet melegitik a sajat kenyelmuk miatt. Ha a legkondik nem melegitenek a varosok levegojet akkor 2-3 fokkal kapasbol hidegebb lenne. Es a globalis hatasukrol mar ne is beszeljunk.

Flúgatlan 2011.07.11. 20:46:10

Saját módszerek:

1) Alufóliával kitapétázni az ablakot. Hő- és fénysugárzást veri vissza.

Fontos, hogy akkor éjjelre tárva legyenek az ablakok, mert a kifelé hősugárzást is lefogja és nem engedi kihűlni a lakást!

2) Ventillátor + jégakku. Biztonság kedvéért jégakkukat egy kis lavórba az asztalra, a ventillátor légáramát ráirányítani.

Csak helyi felüdülést okoz, ha a jégakkut a lakásban levő hűtő termeli. A jégakku visszafagyasztása ugyanis több hulladékhőt termel, mint amit kiolvadásakor elvon. De ha a hűtőszekrény elkülönül a lakástól és a hátuljáról induló meleg levegő valahol kiterelhető, akkor a lakást is hűti, igaz, nem túl nagy mértékben. De helyileg kitűnő.

Rossz megoldás: a jégakkukat a ventillátor-rácsra lógatni. Ekkor a konzenzvíz becsoroghat a ventillátorba, ami veszélyes.

kvadrillio 2011.07.11. 20:47:35

EGYÉBKÉNT KLIMATIZÁLÁS NÉLKÜL MÁR NEM IGEN TÚLÉLHETŐK AZ ILYEN KÁNIKULAI IDŐJÁRÁSI SZAKASZOK. A földi klíma megváltozása miatt ez egyre rosszabb lesz, egyre emelkedik a hőség foka.
Gyerekkoromban azért max. 32 fokos hőmérsékletet hívtunk kánikulának, nem 38-40 fokosat.
Mivel jelenleg még csak időszakosak ezek a hőségek és nem egész nyáron egyfolytában tartanak, erre az időre igazán bekapcsolhatóak a klímaberendezések, akármennyibe is kerül a villanyszámla. Bár a tarifa nem kéne, hogy ennyit nyomjon a górék zsebeibe !!!!!

kvadrillio 2011.07.11. 20:51:12

@dukeekud: ...mer eziscsak áááámerikából gyütt ide ! :O)

whiterose 2011.07.11. 20:52:18

@dukeekud: Inkább 28°C foknál melegebb levegőt kéne tiltani :)))

kzolika 2011.07.11. 21:00:14

Saját tapasztalat: felső emelet, déli tájolás jobb volt, mint a nyugati. Véleményem szerint nem a fentről, szinte merőlegesen tűző nap melegít, hanem a délutáni, "vízszintes" sugarak. Amúgy meg fehér redőny, nappal csukott ablak, hajnalban szellőztetés, légkondi. Ezekkel jól elviselhető a meleg bárhol.

Flúgatlan 2011.07.11. 21:00:31

Elméletileg működni kellene a következőnek:

Hűtőszekrényt kitenni az ablakba hűtőráccsal kifelé, befelé nyitott ajtóval és működtetni. Ha a rácsot nem éri direkt napsütés, talán kibírja a hűtő. Ekkor ez egy házi klíma végszükség esetére.

Arról nincs adatom, meddig bírja ezt egy nem erre tervezett hűtőszekrény.

foodlfg 2011.07.11. 21:02:28

haha jó a szöveg. (kötelező benyalás) :D

Az sem mindegy, hogy pontosan a panel melyik részében laksz. Felületes írás.

gyilkos fűegér 2011.07.11. 21:03:18

@Serrin: "Erkély sajnos nincs, de nagyon kéne, főleg nyéron este oda tudnánk ülni, amikor már nem sür oda közvetlenül a nap."

Valamint kéthetente dinamittal bonthatnád a galambszart.

Jimbo75 2011.07.11. 21:05:55

@milliliteratura:

Majd ha felébredtél töröld le a kezedről a pisit, ok?:))

gyilkos fűegér 2011.07.11. 21:06:29

@Flúgatlan:

Gratulálok! Feltaláltad a légkondit. :)

klacus 2011.07.11. 21:08:42

Én mindig sokat teszek a föld túlmelegedése ellen.
pl. Mindig lehúzom a kocsi ablakát ha megy a klíma, ezzel hűtöm a Földet. :-)

Jól megtervezett agyonszigetelt családi ház, one déli ablakkal, jelenleg 24 fok van, klíma nélkűl. Július utolsó hetére szok felmenni 28 -ra. Akkor naponta kétszer hűtjük a tetőt, vízzel, és az megoldja a gondot.

Ablaknyitás éjjel, becsukás reggel. Járdák locsolva naponta kétszer.

Panelban nőttem fel, mindenkinek részvétem, aki ott senyved.

gyilkos fűegér 2011.07.11. 21:09:31

Ezentúl olvasni fogom ezt a blogot, vicces.

klacus 2011.07.11. 21:10:10

@dukeekud: Ki kell velük nyittatni az ablakot :-)

klacus 2011.07.11. 21:11:48

@gyilkos fűegér: Ja csak a fogyasztása egy hangyányit lesz nagyobb. :-)

Egy jobb inverteres klíma már alig fogyaszt, és a jobb félék télen is működnek.

bubo cupropenis 2011.07.11. 21:18:38

Két panellakás van a családban, meg van új építésű lakóparki is és zöldövezeti luxus ház is.
A legjobb a zöldövezeti, mert annyi szobája van, hogy mindig lehet olyat találni, amiben éppen hűsebb az idő, mert nem oda süt a nap. De ott télen hólapátolás, magas négyzetméterár, rezsi, kertépítés és gondozás terhei is bejönnek. Ráadásul a városközponttól k*rva messzire van.

Az új építésű társasház, papírvékony falakkal készült, nem praktikus beosztású, túlárazott, egyes sarkokban penészedik a fal, mert olyan a szigetelés, hogy a jó magyar vállalkozó is jól járjon. Szerintem egy jól szigetelt panel sokkal tartósabb építmény, mint egy ilyen új építésű, a panelben nem hallom a szomszédot, az új építésűben viszont nagyon. Ezt a lakást kiadjuk, mert aki lakást bérelne, az szívesebben veszi ki az újat sokkal-sokkal drágábban, mint a panelt, nem értem miért.

A nyugati fekvésű panelunk egy hetedik emeleti példány, alacsony négyzetméterár, de nagyon rendben tartott, járólapozott, festett lépcsőház, nem kutyahúgyszagú liftek, ház körüli gondozott kiskert, csak délután 15 órától egy katlanná válik. Külső redőny sokat segítene. Majd ha felújítják, szigetelik a lakásokat, akkor szánunk rá. Ventillátor van, a hőérzetet javítja, de a lakást nem hűti.

A legtutibb a keleti fekvésű panellakásunk, nappal még nincs ideje felmelegedni, délután már nem süt oda a nap, legalább 6-8 fokkal hidegebb van, mint az utcán, csukva az ablak. Egy hátránya van, hogy délután, különösen téli időszakban már elég sötét van az egyik szobában, mert előtte áll egy szép nagy lombos fa is. Reggel, este szellőztetés.

Én a légkondit ellenzem, nem érzem szükségét, fiatalok vagyunk, nincsenek hőszabályozási problémáink, nappal dolgozunk, nem sokat vagyunk otthon.

Panelok közt is nagy különbségek vannak.

Serrin 2011.07.11. 21:18:47

@gyilkos fűegér: Elnézem az ablakból alsó szomszédok erkélyeit és nincs ilyen gondjuk. Gondolom, a ház felépítésétől, stb. is függhet.

udvari bolond 2011.07.11. 21:27:19

"A kevésbé kockázatvállaló többségnek egy szabályt érdemes betartania: bármennyire is paradoxonnak tűnik, ne nyiss ablakot!"

alap. mondjuk, ehhez nem árt a megfelelő ablak sem, de alap. Mondj nemet a forróságra.

tegnap kint árnyékban erkélyen 40,5 fok volt, a "hűvös" szobában csak 28. mondjuk estére büdi is lett...

Mylady 2011.07.11. 21:38:56

Nem panel, csak hasonló. Zárószint, keleti fekvés. Redőny jelenleg darabokban (félig lehúzva, mozdíthatatlan), ablak rosszul (inkább sehogy sem) szigetel.
Reggel olyan kurva meleg van, hogy folyik rólam a víz. A reggeli teendők utolsó lépése a felöltözés, gyakorlatilag már a lakásajtóban állva, de így is szétizzadom a ruhát, mire kiérek a lépcsőházból (elöl-hátul üveg - érzésre szauna).
Napközben munkahelyen vagyok, addig ajtó-ablak zárva.
Ma arra jöttem haza, hogy a lakásban 50 fok van (kb), a páratartalom 100%. Aludni képtelenség.

Hétvégén annyi könnyebbség van, hogy amikor már nem süt oda a nap, akkor ki lehet nyitni az ablakokat és akkor mozog a levegő, és elviselhető lesz a hőmérséklet. Hétközben ez megvalósíthatatlan.

lyken 2011.07.11. 21:47:17

Nem értem miért, de kimaradt a párologtató. Anno panellakóként, kánikula idején. 7-8 fokkal volt bent hűvösebb mint kint. Leeresztettük a fehér redőnyt, szellőztetni csak az árnyékos oldalon szellőztettünk és ment a szobában 2-3 párologtató.Egyesek szerint a vizes polók kiteregetése is hasonló eredménnyel bír, viszont a vizes póló az életben nem párologtat el fél litert óránként.

grungy 2011.07.11. 21:49:12

Először is: a poszt nagyon vicces. Egyáltalán nem érzem a gyűlölködést, pedig suttyó paraszt panellakó vagyok. Semmivel se cserélném el. Esetleg egy szép nagy belvárosi, felújított lakással. De arra meg nincs pénzem.

A legegyszerűbb módszer, mindenkinek csak ajánlhatom:

HAGYD ABBA A NYAVALYGÁST!

Másfél hete hideg volt, akkor az volt a baj, most meleg van, ez a baj. Aztán esik az eső, aztán meg nem: tök mindegy, az is baj.

Mi lenne, ha az hozzáálláson változtatna mindenki? Ha már a kánikulát nem tudod megszüntetni (mert egy istenverte természeti elem), akkor szeresd meg. Télen meg azt hallgatom, hogy a -5 fokba milyen rettenetes sétálni a Blaha Lujza téren. Itt ülök szobámba, ahol 32 fok van. Meleg van, és izzadok. És akkor mi van? Télen a lakásban (hála a fűtésmérőnek) kb. 18-19 fok van. Azt is szeretem. Nem így születtem. Az én szüleim is nyavalyogtak mindig, hogy így hideg, úgy a meleg. Mára megtanultam: egyszerűbb és élvezetesebb megszeretni. A becsukott ablaktól áporodott, rossz szagú lesz a levegő. A légkonditól szintén. A ventilátor ugyan hűt egy kicsit, de amit kikapcsolod, mintha lávát öntetének rád. A redőnytől/függönytől sötét lesz. Én a világosat szeretem.

(A számítógépem meg nem durran szét, mert 23.000 kemény magyar forintért vettem egy komolyabb ventilátoros házat, meg egy merevlemez hűtőt. Olcsóbb, mint a légkondi.)

Persze van, akiknek tényleg rosszat tesz a hideg/meleg, betegek, és vigyázniuk kell az életükre. Azok szereljenek fel légkondit. De őszintén gondolja végig mindenki: ekkor hány légkondi lógna a falon? És azok, akik ennyire nyafognak, végig gondolták ezt komolyan? Tényleg megéri ennyire idegesítenie magát mindenkinek? Ez egy szép és természetileg elég békés ország. Szerintem inkább élvezzük!

Számolj Templár 2011.07.11. 21:49:53

Ajjaj!
Szigetelni, védeni csak a hő felőli oldalin lehet! A sötéti függöny a már bejött meleget gyűjti össze és sugározza ki. Annyi a szerepe, hogy esetleg egy nagyobb tömegű felületet árnyékol és nem engedi felmelegedni. De az a fény/hő már odabent marad.
Az ablakok külső felületén kell a napsugarakat megfogni, és ami átjut az árnyékolón, azt még odakint elvezetni.
Odabent segít: A falak és mennyezet porlasztós flakkonból való locsolása, a padló hidegvizes felmosása. Nagy felületű és tömegű vizes ruha (pl. lepedő) kiterítése.
A ház falát pl. az erkélyekről ha lehet locsolni kell, az hűti a falat, és így kevésbé melegszik fel, kevesebb hőt sugároz ki befele.
Ezek gyakorlatilag ingyen megoldások!
Én a lodzsán lógatok ki egy vizes lepedőt, ami árnyékolja a nagy üvegfelületet, illetve hűti a lakásba beáramló levegőt!
A nyitott felületek (ajtók, ablakok) előtt érdemes szintén vizet porlasztani.

bagamoyo 2011.07.11. 21:50:09

Egy jó forró zuhany után, gyönyörteljes negyedóra borzongás.. Ezt naponta négy-öt alkalommal ismételni, és természetesen a sötétített lakás.. A legneccesebb napok túlélhetők így..

Számolj Templár 2011.07.11. 21:55:45

Sötétíteni?
Igen, de csak kívülről!!!
Belülről mit sem ér!
Drága árammal nyomatni a ventillátort, ami ugyanazt a meleg levegőt kergeti? Butaság!
Minden eltérő homlokzat között természetes módon kialakul légnyomás különbség! Ezt kell kihasználni (huzat hatás). A mozgó levegő hűtőképessége jobb, mint az állóé!
De a leghatékonyabb a huzattal összekapcsolt párologtatás! A permetezett/porlasztott víz elpárologtatásához rengeteg hőre van szükség, amit a víz a környezetéből vesz fel. Ezt a párát azután kiviszi a huzat!

Számolj Templár 2011.07.11. 22:02:19

A ventilátor által felvett elektromos áram 80%-a hővé alakul, ami szintén melegíti a lakást. Kb. a 20%-a alakul át a levegő mozgási energiájává, ami a "hűtést" segítené! De a levegő nem lesz hidegebb, sőt, a ventilátortól, és a mozgó levegő által felvett hőtől melegebb lesz! Minden hő, (a bent tartózkodók által kisugárzott plusz 80-100 W/fő is) bent marad a rendszerben!
A természetes és egyben olcsó megoldás: Huzat+párologtatás! Mindezt a bemeneti, magas nyomású oldalon!
Ha nagy keresztmetszetben áramlik a levegő, attól csökken a huzat érzet, de a mozgó levegő hűtő és hőelszállító képessége megmarad! Egészségkárosodást a koncentrált huzat (ventilátor közelsége) jelent.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2011.07.11. 22:07:51

Nem panel betonházban, a falakon dryvit+nikecell, vagyis inkább az ablakokkal van baj. Az én megoldásom a délkeleti oldalon a hálószoba ablakán külső redőny, kifelé megdöntve kicsit, hogy a mögötte megrekedő forró levegő ne fűtse fel az ablakot. Az erkély fölött kinyitható vászontető van, legalább a déli napot elfogja. Ablak-ajtó szigorúan csukva, a büdöset az ember megszokja, a meleget nem. Az északnyugati oldalon a függőfolyosó elé egy leereszthető nádroló került vagy hat éve, plusz az ablak előtt redőny van. Számítógépet csak akkor kapcsolom be, amikor már a pasziánszot is unom. Este 8 körül már csak két-három fokkal van kint melegebb, bent viszont már áll a gőz, vagyis jön az éjszakai műszak, a folyamatos, enyhére szabályozott kereszthuzat. Így el lehet tengődni 28-29 fokon, a kinti 35 fokkal szemben, persze árnyékban mérve. Az a baj, hogy egy csomó vesződséggel jár.

A bent elhúzott sötétítőfüggőny a pszichés hőérzetet csökkenti kicsit, viszont a hőmérőn látható lehet, hogy a meleget növeli, mert pompásan elnyeli és szétsugározza a napfény hőjét. Az ablakra belülről ragasztott alufólia – régen egy másik lakásban, redőny híján, én is használtam – kicsivel többet ér. A kulcsszó az, hogy a meleget még odakint kell feltartani, amennyire csak lehet, mert ha bejut a lakásba, akkor már mindegy, mit csinálunk. A szétlocsolt víz lehet hasznos, ha a pára nem a lakásba jön be utána, mert akkor viszont öngól.

A klíma áramfelvétele is erősíti a légszennyezést és a felmelegedést, és a kint szétsugárzott hő is csak a forróságot növeli. Ez tény. Sajnos a város eleve nagyon meleg a sok épület és utca miatt, de a klímákkal is hozzájárul mindenki, beleértve a villanymotor által termelt többlethőt is. Van, aki azt mondja, hogy az áramszámlát majd kifizetem, fussa rá. Az egyed szempontjából a dolog érthető, de ha közösségben élő lénynek tekintjük, akkor egy kicsit gondolkodóba ejtő, de elég tipikus hozzáállás. Én nem veszek klímát, inkább igyekszem máshogy megoldani.

TitokJolán 2011.07.11. 22:09:50

A külső függönyt időnként be kell vizezni ,ősi indiai módszer.

Kiválóan hűti a lakást a párolgó víz.Sokkal olcsóbb mint a légkondi,és legalább olyan jó.
Nekem bevált.

SvenH. (törölt) 2011.07.11. 22:11:01

lemertem a vasarnapi egesz napos legkondi volt 10 kWh, maskor nem is kellett, ma sem...
lesz meg kb 3 ilyen nap
osszegben 1800 HUF/ev
szigetelt es ablakokk is cserelve

most az akinek 3 szor akkora hazat fut ki a telen az biztosan zoldebb, vagy az aki pl 30 ropi havi benzint eltapsikol az agglomeracijobol a bejarasra ...

Gáborom 2011.07.11. 22:12:10

Vetkőzzetek!
Máris hűvösebb van...
:)
:)
:)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2011.07.11. 22:16:10

@grungy: Az a baj a kánikulával, hogy olyan istenigazából nincs kit szidni miatta. Még csak a kormány sem tehet róla, vagy a bunkó szomszéd. A klímázókat kicsit lehet megmorogni, meg azokat a hírolvasó kis libákat, akik a 28 fokos idő elmúltával azt mondják nekünk, hogy végre visszatér a nyár. No, ez valóban szokott okozni pár extra watt hősugárzást a fejemből.

@Számolj Templár: "a mozgó levegő hűtő és hőelszállító képessége megmarad"

A feleségem is folyton nyafog, hogy a mozgó levegő szerinte sokkal jobb akkor is, amikor odakint 8 fokkal több van, a már árnyékba került oldalon. Nem tudom, hogy a forró levegővel táplált huzat mennyire hatásos, de ha kinyitom az ajtót és odaállok a légáramba, engem a (meleg) hajszárítóval való hűsölésre emlékeztet.

pontien 2011.07.11. 22:20:53

@SvenH.: Akkor maradj a nyomorult kis panelodban, öreg. Ne szidd azt, aki többre vitte, és aki gondol arra, hogy többet adjon majd örökségül gyerekeinek.

bubo cupropenis 2011.07.11. 22:22:11

Így van, kint kell tartani a meleget, külső fehér vagy (ha létezik olyan, akkor ezüst?) redőny.
Ablakot sötétedés, külső levegő hűlése után nyitni, a ventillátor csak a hőérzetet javítja, amúgy a motorja csak fűti a levegőt.
Nem kapcsolok villanyt sem, csak ha kell, akkor is neont, mert az izzó rohadt meleg.
A párologtató nekem nem jött be, tudom, hogy hőt von el a környezetétől, meg, hogy ha van huzat, akkor kiviszi a párát elvileg, de szerintem akkora mennyiségű pára nem tesz jót sem a bútoroknak, járólapnak, ruháknak, sem a falnak, sem az embernek, a gombáknak, penésznek viszont nagyon is kedvez.

Félőrült 2011.07.11. 22:26:05

Ventillátort használunk, és este kinyítjuk az ablakokat, és igyekszünk napközben minél kevesebbet mozogni. Mi a legfelső emeleten vagyunk, szóval, rendesen melegünk van napközben.

Arcturus 2011.07.11. 22:27:34

Látom, a legegyértelműbb és legolcsóbb megoldást senki nem említette: egyszerűen LESZAROM, hogy meleg van. Eddig sok millió ember túlélte, nehogy már én ne éljem túl.

Ha meg aludni akarok és nagyon kell valamit tennem, akkor fogom a lepedőt, virágpermetezővel vizet permetezel rá, magadra teríted és kész. Még a legmelegebb panelban is max. két hét évente az, amikor nagyon meleg van. Annyit ki lehet bírni. Puncs banda.

Kozmokrator · http://www.tudtad.com 2011.07.11. 22:29:02

Van 3 légkondi a lakásban(albérlet), de félek a nagy villanyszámlától, mert ha azt meglátnám, az biztos, hogy nincsen ami lehűtene. Mennyit fogyaszt egy Mitsubishi klíma?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.07.11. 22:30:49

legkondi
nem ki-be kapcsolgatva
21-22 fokon
de tenyleg csak az igazan meleg napokon, mint pl a mai
hala egnek a lakas e-ny-i sok faval meg bokorral az ablak elott
eddig siman ment nyitott ablakokkal a dolog, ma be kellett kapcsolni

kasu 2011.07.11. 22:35:05

Az élet káros az egészségre. Óriási hülye volt, aki a fűtést és a hűtést kitalálta. Meg a zöldségeket. Ja meg a húst, mint eledelt. Szegény állatok. Döglött állatokat eszünk. És minek is ruházkodni? Megfelel a barlang, a földbe vájt luk, különben is elég 25-30 évet élni.
Fogamzásgátlás? Haha:-))

BaradlayR 2011.07.11. 22:46:24

Hogy lehet már panelban lakni?

Számolj Templár 2011.07.11. 22:49:35

@Arcturus: Eddig azt hittem az írástudás magában foglalja az olvasni tudást is, de te rácáfoltál erre!
Na persze hallottam szabályt erősítő kivételekről is.

Severus 2011.07.11. 22:49:42

Egy adalék: nem szabad bent teregetni, csak az erkélyen, valamint főzni, zuhanyozni, mosogatni is csak éjjel. Nem (csak) a melegtől döglik a nép, hanem a bepárásított levegőtől is. A család elköltözött az anyósomhoz pár napja, szárazon tartom a levegőt, és voila, minden tuti.

grungy 2011.07.11. 22:50:14

@kasu: Nem egészen erről volt szó...

Nagyon_Komoly 2011.07.11. 22:51:28

Régen laktam panelban, ott a hővisszaverés a legfontosabb. Ablakra alufólia a meleg időszak elején felragaszt, és a végén leszed, ablak megpucol ragasztótól. Klímából kizárólag invertereset szabad venni, mert az ugyan 3x annyiba kerül, mint a sima, de negyedét sem fogyasztja, és a zaja is jóval kisebb. Szabályoz, így nem 6 fokos levegőt nyom ki magából, hanem 14-et, tud figyelni akár a harmatponti hőmérsékletre is. Csendes... (hőszigetelt 60nm-es lakásban havi 3000Ft-ból megvan a 24 órás üzem, ellentétben a hagyományos klíma 30ezrével...

Azokat az embereket nem értem, akik azt találták ki, hogy a Föld melegszik a klímáktól... igen, a villanyfogyasztással melegszik, de a hűtés/fűtés hőszivattyús elven működik. És nem a földi klíma melegszik, hanem az ember szokik hozzá a hideghez, így aztán amikor kimegy, a meleget sokkal melegebben érzi, mert nem szokott hozzá a teste, nem állt át nyárra. De ez nekem még mindig jobb, mint nyáron 2 hónapig félkómában kialvatlanul élni.

Arcturus 2011.07.11. 22:52:01

@Számolj Templár: Ne okoskodj, fene olvassa végig az egészet. 80%-ot elolvastam, nem volt megfelelő vélemény. A maradék 20-ban volt az, ami az enyémmel korrelál. Ennyi.

Arcturus 2011.07.11. 22:54:29

"Na persze hallottam szabályt erősítő kivételekről is."

Na, azt például rosszul tudod. :) Mellesleg az olvtárs másról beszélt: ő megszeretésről, én meg leszarásról. Nem kell szeretni, csak elfogadni.

szbszig 2011.07.11. 22:58:18

@grungy: Én a hideg miatt sosem szoktam panaszkodni, úgyhogy fenntartom magamnak a jogot, hogy meleg esetén megtehessem. Főleg akkor, ha kint 40 fok van árnyékban, bent meg minimum 32 a szobában a fenti tippeket is szorgalmasan betartva. Különben is, ez már nem szimplán a "meleg" kategória, hanem az afrikai forróság.

penelope garcia 2011.07.11. 23:03:17

@Serrin:

2 ember meg 6 állat 35 négyzetméteren?
Maaaaargit, nooooooormális?
Mit vétettek neked azok a szerencsétlenek?

Goompah 2011.07.11. 23:08:49

@Nagyon_Komoly:

"de a hűtés/fűtés hőszivattyús elven működik"

Ettől még az elfogyasztott energia melegíti a környezetet, csak éppen olyan elenyésző mértékben, hogy csak egy megveszekedett sötétszöld óbégatgat emiatt.

"Csendes... (hőszigetelt 60nm-es lakásban havi 3000Ft-ból megvan a 24 órás üzem, ellentétben a hagyományos klíma 30ezrével..."

Az adatlapok ezt nem egészen támasztják alá. Persze, sokkal jobb az inverteres klíma, de nem ennyire.

Serrin 2011.07.11. 23:08:50

@penelope garcia: 4 kisrágcsáló (24 órában a ketreceikben), egy törpenyúl (naponta kiveszzük a ketrecéből, de amúgy benn van ő is) és egy kisméretű kutya. Nem mondom, hogy nem szűkös néha, de nem vészes.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2011.07.11. 23:09:32

A klímaberendezés lassan nélkülözhetetlen lesz. Két nyarat húztam le egy olyan egyszobás (=ablaka csak egy irányban volt, kereszthuzat nuku) lakásban, amelynek délre nyílott az összes, hatalmas ablaka. Legfelső emelet, a ház előtt az ország egyik legforgalmasabb 2x3 sávos útja húzódott. Vagy a hőségtől, vagy a 90+ decibel hangorkántól nem tudtam aludni olyan 2-3 hónapon át, borzalmas volt. Azóta csak északi fekvésű lakásban vagyok hajlandó lakni, vagy kötelező a klíma.
Egyik ismerősöm most vett valami olyan állóventillátor-ketyerét, amibe jégakkukat kell pakolni és akkor azt a hideg levegőt fújja. Sajnos a mostani nagy melegekben nem bírta a készülék és az ismerős elmenekült a lakásából, hátrahagyva 3 macskáját, akik után felkérés után én takarítottam négy napig.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2011.07.11. 23:10:24

@penelope garcia: ezen nekem is végigfutott a hátamon a hideg. Elképzeltem az ugyanakkora lakásomba még egy embert és hat állatot - képtelenség.

Számolj Templár 2011.07.11. 23:10:42

@penelope garcia: Szerinted az ágyadban hány atka van?

Goompah 2011.07.11. 23:12:26

@Réka ‎: Mi bajod van az ékszerteknőcökkel? De lehet, hogy pókokat tart. :D

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2011.07.11. 23:13:18

@Goompah: még porcicából is sok a hat darab egy ekkorka lakásban :)

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2011.07.11. 23:14:38

@Réka ‎: vett valami olyan állóventillátor-ketyerét, amibe jégakkukat kell pakolni és akkor azt a hideg levegőt fújja

Viszont a hűtőszekrény annyival több meleget termel a konyhában, amennyivel több jégakkut hűtesz vele. Sőt a hatásfok miatt rosszabb a helyzet, összességében több meleg keletkezik, mint hűtés.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2011.07.11. 23:14:45

@Goompah: tudom, szoktam őket nézegetni, igaz a ti házatok nagyobbacskának tűnik :)

PanelProli 2011.07.11. 23:15:45

@BaradlayR: "Hogy lehet már panelban lakni? "

Jól...

Majd ha te is elváltál és a válás után a 200 négyzetméteres családi házadat az asszonynak ítéli a bíróság (mint az én esetemben), akkor a csövezésnél sokkal jobb alternatívának fogod te is találni a panelt...

És az is biztos, hogy az életben nem fogsz mégegyszer nekifutni egy házépítésnek/jobb kecónak, hogy ismét kitegyenek belőle, az tutti!!!

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2011.07.11. 23:17:58

@Szárnyati Gézа: Akkor pláne nem csodálom, hogy az első hőullámnál bekrepált. Mondjuk ilyenkor minden hülyeséget rá lehet sózni a tikkadt emberekre.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.07.11. 23:18:19

@Réka ‎: itt meg nem is lattam legkondi nelkul laksat
ja, nekem is futra volt mikor kijottem es kerestem lakast, mindig inkabb eszaki fekvesueket mutogattak
mondtam , ah sotet
aztan boldogan kiadtak a delit:)
nekem is a jo multkor jutott eszembe, mekkora slager, hgoy minden hirdetesben benne van, deli fekvesu, panoramas
hat, "anyad"-nak kell deli fekvesu
a mienk most tokelets, ma azaz julius 11-en kapcsoltam be eloszor a legkondit, de egyreszt faradt vagyiok es dolgozni is akarok, masreszt 90 F van odakint es ha nem is nagyon de ilyenkor ide sut a nap
hosszabb tavon vezetni is elviselhetetlen legkondi nelkul ilyen idoben

trocadero 2011.07.11. 23:18:39

A posztíró gondolom fikázásból érettségizett, és nem fizikából. Ablak elé lógatott függöny: a napsugárzás a látható tartományú hullámhosszon sugároz a legintenzívebben, a függöny ezt hivatott kiszűrni az eblak előtt, még mielőtt a sugárzás a lakásba lépne. Ha a függöny viszont belül van, akkor az és a infratartományban sugároz ki, amit viszont az üveg nem enged ki, így a hő bent marad.

lujo22 2011.07.11. 23:19:36

Sötétítőfüggöny, és annak az ablaknak a becsukása, ahonnan süt a nap. Naponta 4-5* zuhany, legalábbis vasárnap, amikor egész nap otthon voltam. Csak az arcom, kezem, fenekem megtörlöm, és egy többrétegű lepedővel bélelt fotelben leheveredek, sarokban egy ventilátor. (Forma-1-et így néztem.) De olyan ventilátor, amelyiknek kis edény van az alján, benne víz, és egy anyag lóg bele, ami felszívja a vizet. Ezen keresztül szívott levegőt nyomja felém. (15 ezer Ft körül lehet venni, én télen 5-ért kaptam egy elfekvő darabot.) És ha a családtagok is otthon vannak, ilyenkor otthon alsógatya a viselet. :-)

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2011.07.11. 23:21:45

@hagyma: olyan 10~ éve volt valami irtózatos hőhullám talán Texasban, még Clinton idejében, még az ottani viszonyokhoz képest is durva volt és megmaradt bennem, hogy amolyan katasztrófa-elhárítási intézkedésként klímaberendezésekre adtak pénzt az embereknek.
Mondjuk Washingtonban kétszer jártam nyáron: először és utoljára. Kora tavasszal érdemes, amikor még nem 40 fokos gőzfürdő az egész.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.07.11. 23:24:06

@lujo22: en akkor is boxerben vagyok, ha a csaladtagok nincsenek itthon...
de ha forrosag lenne, akkor az halottnak a csok

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2011.07.11. 23:24:13

@Arcturus: "Eddig sok millió ember túlélte, nehogy már én ne éljem túl."

Tudom, a trópusokon, a Szaharában, de még New Yorkan is rengeteg ember túléli. A probléma ott van, hogy az emberek zöme nem túlélni szeretné az nyár forró heteit, hanem élni közben. Dolgozni, pihenni, aludni.

@Nagyon_Komoly: "És nem a földi klíma melegszik, hanem az ember szokik hozzá a hideghez"

A Föld klimatikus melegedésének tényét nem úgy ellenőrzik, hogy kimennek a napra, és megtippelik, hogy tíz évvel korábban mennyire volt melegük.

@Serrin: "4 kisrágcsáló (24 órában a ketreceikben)"

Ezt veled is ki kéne próbálni a forró lakásban. Gondolom, állatbarát vagy.

@Goompah: "Ettől még az elfogyasztott energia melegíti a környezetet, csak éppen olyan elenyésző mértékben, hogy csak egy megveszekedett sötétszöld óbégatgat emiatt."

Tudod, hogy egy marék plankton mennyi szén-dioxidod köt meg naponta? Alig mérhető. De összességében azért mégiscsak életben tartanak bennünket. Így van a dolog a többi elenyésző hatással is. Magad elé tudsz képzelni félmilliárd működő ventilátort?

trocadero 2011.07.11. 23:28:27

@Nagyon_Komoly: a légkondi működéséhez szükséges áram egy jelentős részét foszzilis energia-hordozókkal termelik, mely égetés során CO2 szabadul fel, a CO2 meg olyan a légkörben, mint az üveg a panelben. Ez az üvegfelület meg csak nő évről évre.
Továbbá, a hőszivattyúk, köztük a légkondi is bruttó hőtermelő! A légkondi több meleget csinál az utcára, mint hideget a lakásba! Egy légkondival telezsúfolt városban ez már érezhető melegedést okoz.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.07.11. 23:30:53

@Réka ‎: Texasban most is 100 folott van
/hat, lehet olyan kornyek, ahol nincs legkondi, de arrafele ritkan jarok/
washingtonban meg sosem voltam, de eltem miamiban -hat ott ejjel 2-kor ha kijossz a kocsmabol fel perc alatt vizes a polod - es Tampan
ott nem lehet letezni legkondi nelkul
de otthon is tarhsashazban laktunk, ha nem is tipikus panel, de hat az is szinte kibirhatatlan

hala egnek itt a hegyek kozott sok a fa es az sokat felfog
de maximalisan egyetertunk megint sose tobbet deli fekvesut
/pont hazvasarlas elott,-alatt vagyunk, nagyon fontos szempont a hely es a fekves a 2 legfontosabb/

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2011.07.11. 23:34:22

@hagyma: jaja én is röhögök a világos, déli fekvésű lelkendezéseken a hirdetésekben. Azt nem értettem, miért vágynak az emberek Kaliforniába, Floridába, meg nyáron Törökországba menni, nooooormális?? Svalbardi repjegyeket szoktam böngészni a 35 fokban :D
(persze ha klímás szálloda - medence - tenger - bárok tengelyen mozogsz és nincs más dolgod, akkor jó a meleg, de azt is utálom, ha lefolyik a sminkem a hőségben és a hangulatos tengerparti terasz pincérei a verejtékgyöngyöket számlálják az ajkam felett)

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2011.07.11. 23:40:43

@Androsz: én úgy vagyok ezzel, hogy mindenki csináljon valamit, de senki ne csináljon mindent, mert az úgy már nem élet. Bizonyos szempontokból rémes környezetromboló vagyok, de tudok róla és olyan területeken igyekszem kompenzálni, amelyek nincsenek túl negatív hatással az életminőségemre.
pl. marhahúst szinte soha nem eszem, de évente sokszor repülök. Autóm nincs, de rongy helyett papírtörlőt használok és így tovább.

Goompah 2011.07.11. 23:42:47

@trocadero:

"Ha a függöny viszont belül van, akkor az és a infratartományban sugároz ki, amit viszont az üveg nem enged ki, így a hő bent marad."

Nem egészen, csak nagyjából. Az üveg simán kiengedi az infravörös nagy részét is, inkább az UV-t nyeli el. Persze elnyel valamennyit, de a nagyobb gond az, hogy ha a függöny belül van, akkor a konvekció útján is belül ad le hőt.

@Androsz:

"Magad elé tudsz képzelni félmilliárd működő ventilátort?"

Igen, miért ne? És te el tudod képzelni, mennyire bolhafing ez a félmilliárd ventilátor a Föld egy négyzetméterére eső kb. 1kW teljesítményhez képest (a napfényre merőleges felületre)?

trocadero 2011.07.11. 23:48:03

Bár légkondi ellenes vagyok, a déli fekvésű lakás Mo-on általában éves átlagban általában kedvezőbb, ugyanis, bár a nyári légkondizás energiaszükséglete nagy, de télen jelentősebb a fűtés-megtakaritás (azaz egy ugyanolyan hőmérsékletre légkondizott és fűtött északi fekvésű lakáshoz képest kisebb lesz az éves energiafogyasztása és a rezsije).

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.07.11. 23:48:12

@Réka ‎: hatigen az vicces aki juliusban megy miamiba:)
de nehogy itt puszilgassuk egymast tovabb, marhat eszk, imadom a T-Bonet, keveset repulok es mindennap vezetek, mert kell, nem szorakozasbol
rongyot nem hasznalunk, az osi magyar szokas

Goompah 2011.07.11. 23:51:12

Ez még úgy is sok, ha figyelembe vesszük a Föld átlagosan 0.3-as albedóját.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.07.11. 23:52:16

@trocadero: ezt azert ketlem
besut a hideg a nem delibe?
a teli napsuteses orak szama nem hiszem hogy tul magas lenne, a hoerorol nem is beszelve
normalis ablakokkal szerintem minimalis a teli futesi kulonbseg akarmilyen fekvesu lakasok kozott
nyaron viszont jelentos a hutes kozotti kulonbseg

Kiráj vagyok bazmeg 2011.07.11. 23:53:11

MELEG VAN BAZMEG NEM BÍROM TOVÁBB

trocadero 2011.07.12. 00:01:20

@hagyma: Sugárzásra merőleges síkra télen kb. fele annyi napenergia jut : www.okosolart.com/index.php?site=napkollektor/napsugarzas

Viszont télen jóval alacsonyabbról süt a nap, ami a függőleges helyzetű ablakok/falak szempontjából jobb elnyelést jelent, továbbá a fűtési szezon jóval hosszabb, mint a hűtési szezon.

Mondjuk én sem vagyok biztos, hogy minden esetben jobb a déli fekvés, a dolog függ a hőszigeteléstől, az ablakfelülettől, a faltól és a villany/gáz árának arányától.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2011.07.12. 00:04:28

@Réka ‎: Én sem vagyok hívő környezetvédő, és én is rombolom a környezetet a szokásos "civilizált" módon. (Azaz minden árammal megy, a soha ki sem kapcsolt kábeltévés set top boxot is beleértve.) Én csak a pontosság kedvéért elmondtam pár apróságot, amiket legalább vegyünk számításba néha. A takarékosságban is igaz a sok kicsi sokra megy elve, nemcsak a pazarlásban.

@Goompah: Neked ugyanígy: csak meglítettem, hogy a sok ventilátor és egyéb nékülözhető áramfogyasztó összhatása nem jelentéktelen. Lehet, hogy a Föld egészét érő egyéb hatások mellett jelentéktelennek látszik. De azt ne feledjük el, hogy a Föld klímája egy roppant érzékenynek tűnő rendszer, amely elméletileg egy stabil, pontosabban talán csak metastabil állapotra állt be. Ezen pedig mi egy apró változtatást kezdtünk, méghozzá önerősítő változtatást. Mert a kibocsátott szén-dioxid meegedést okoz, amely ellen újab klímkat szerelünk fel, ráadásul közben az emberiség növekvő mértékben szaporodik, egyre olcsóbban lehet klímákat vásárolni (egyelőre), és így a hatás apránként eltolja az egyensúlyt. De vannak súlyosabb és erősebb hatások is. A tengerbiológusok megesküdnek arra, hogy a víz átlaghőmérsékletének foknyi melegedése is lényeges pusztulást okoz a planktonok tömegében. Akkor viszont kevesebb szén-dioxidot kötnek meg, vagyis a hőmérséklet-emelkedés gyorsul.

Lehet, hogy a mi életünkben a dolognak nem lesz valóban komoly hatása, de nem tudjuk. Az a baj, hogy a földi éghajlati rendszerről még baromi sok dolgot nem tudunk, és így azt sem, hogy van-e valami, ami ezt az elbillenést magától megállítja majd, csak még nem sikerült felismernünk; illetve hogy az új egyensúlyi helyzetben – mert valahol egészen biztosan lesz egyensúly – az ember életben maradásának megvanna-e még az alapfeltételei. Hiszen ha az egyensúlyi helyzet egy olya állapot, mondjuk, mint amilyen a Mars ma, az az átlagember életvitelét bonyolítaná kicsit.

Mindenesetre a klimatológusok állítják, hogy az éghajlati melegedés az alatt a kb. másfélszáz év alatt is, amióta rendesen mérik, számokban kifejeződően kimutatható. Bármi is okozza. Ha mi okozzuk, akkor jó lenne most már abbahagyni egy időre. Ha netán nem mi okozzuk, akkor egyrészt jó lenne legalább nem rontani a helyzetünkön, másrészt akkor óriási szarban vagyunk.

guszti 2011.07.12. 00:05:41

Néhány hideg vízbe áztatott lepedő, annyira kicsavarva hogy épp ne csöpögjön. Nem túl erős, de folyamatos szellőztetés fontos, mert csak úgy működik a dolog, enyhe kereszthuzat már elég, ennek hiányában álló vagy plafonventilátorral lehet segíteni. (Utóbbi persze a panelok többségében a belmagasság miatt nem pálya.)

A lényeg hogy legyen minimális levegőmozgás, illetve folyamatos légcsere, a ventilátort úgy kell pozícionálni, hogy a bejövő levegőt fújja rá lehetőleg a vizes lepedőkre, és a légáram ezután még kicsit keveregjen a szobában mielőtt távozik. Az elpárolgó hideg (!) víz rengeteg hőt tud elvonni, 5-6 fokkal hidegebb lehet a kintinél. Tehát nem jégakku kell, hanem nagy felület.
Ez lenne a barkács, olcsó megoldás, hátránya hogy félóránként újra kell nedvesíteni a lepedőket. Fárasztó, de a legkeményebb órákban megéri.

Ugyanezen az elven működő, profi rendszereket is lehet kapni, oké, teszóakcióban negyvenért még nem, de a dolog egyre népszerűbb. Akit érdekel keressen rá az "adiabatikus" vagy "evaporatív" hűtésre, persze leginkább vízporlasztós teraszventillátorokat fog találni, de létezik ebből passzív rendszer is. Ez utóbbi vagy egy sima gépi szellőzés (elszívás-befúvás) ahol a bejövő levegőt egy folyamatosan nedvesen tartott háncspárnán szívják át, vagy a mennyezetre szerelt speciális párologtató felület. (Ilyenkor nem kell ventilátor, a lehűlt levegő magától áramlik enyhén lefelé - bár panel esetén ennek hatékonyságában magam is kételkedem.) Az aktív redszerek (nagynyomású vízporlasztós, vagy centrifugális porlasztótárcsás megoldások) inkább szabad térbe, erkélyre, teraszra jók, mert nem önszabályzók, belső térben használva összevizezhetnek mindent.

Persze mindez a nagyvárosi, vízparttól távol eső betondzsungelekben működik, ahol ilyenkor kánikulában a külső levegő relatív páratartalma nem több 50-60%-nál, mert a párologtatás útján lehűtött levegő sem lehet 75-80%-nál nedvesebb, addig kellemes tengeri szellő, attól telítettebb állapotban viszont - 90% felett különösen - folytóan nedves, és nem szárad az izzadság, tehát inkább rossz mint jó.

Egyre több helyen használják, nagyobb gyár- vagy piaccsarnokoban, istállókban már régóta, de egyre több helyen árulnak kifejezetten háztartási célra ilyeneket. Lényegesen kevesebbet fogyasztanak, mint a klímagyilkos (kompresszoros) klímák, és nem kell mindent zárva tartani - sőt nem szabad, mert úgy nem működik. "Lényegesen kevesebb" alatt mondjuk a tizedét értem, vagy még attól is kevesebbet. Vízfogyasztás óránként 1-2 liter.

Azért ha valaki a függöny helyére aggat vizes lepedőt, kösse inkább ki magát a nadrágszíjánál fogva minthogy kiszédüljön az ixedikről...

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2011.07.12. 00:07:00

@Goompah: 0,39, de ennek ismeretében sem tudok számításokat végezni.

guszti 2011.07.12. 00:13:38

"...fojtóan...", bocs

kzolika 2011.07.12. 00:20:44

@Flúgatlan: "Hűtőszekrényt kitenni az ablakba hűtőráccsal kifelé, befelé nyitott ajtóval és működtetni. Ha a rácsot nem éri direkt napsütés, talán kibírja a hűtő. Ekkor ez egy házi klíma végszükség esetére.

Arról nincs adatom, meddig bírja ezt egy nem erre tervezett hűtőszekrény."

Urban legend vagy sem, a Schönherzben megcsinálta valaki. Ott addig működött, amíg ki nem esett az utcára. Állítólag agyon is ütött egy gyorsléptű kisnyugdíjast.

Goompah 2011.07.12. 00:21:15

@Számolj Templár:
@Androsz:

Ó dehogy! Az energiamérlegnél a Bond albedóval kell számolni:

en.wikipedia.org/wiki/Bond_albedo

musi 2011.07.12. 00:22:20

A kommentekből is látszik, hogy az emberek 99%-a olyan csököttagyú, fingja nincs arról, hogy a légkondi csak olaj a tűzre... A növekvő áramfogyasztás miatt egyre melegebb lesz (CO2 kibocsátás növekszik), évről-évre egyre melegebb van, aztán majd mit csinálsz 10 év múlva, amikor 50 fok lesz? Sajnos a legtöbb ember ezen a debil szinten van, épp hogy maga alá nem szarik. Csak eddig láttok, hogy "ÉN" és "MOST"...

kzolika 2011.07.12. 00:24:14

@Mylady: "Mylady 2011.07.11. 21:38:56

Hétvégén annyi könnyebbség van, hogy amikor már nem süt oda a nap, akkor ki lehet nyitni az ablakokat és akkor mozog a levegő, és elviselhető lesz a hőmérséklet. Hétközben ez megvalósíthatatlan."

Érdekes, ez nálam hétköznapokon is megvalósítható éjszaka. Akkor sehova nem süt a nap, a hold pedig eddig sem melegítette fel a lakást.

guszti 2011.07.12. 00:24:41

Az ablakba rakott hűtő sanszos hogy nagyon nem sokáig bírja, ráadásul marhára nem hatékony. Ha kizuhan, pláne...

Goompah 2011.07.12. 00:25:51

@guszti:

Akkor már célszerűbb abszorpciós klímát használni, amit pl. a tetőn elhelyezett napkollektor hajt meg. Persze nem tudom, hol árulnak ilyet.

SvenH. (törölt) 2011.07.12. 00:26:23

@pontien: kezeltesd magad, meglasd a kolykeid is sokkal jobban fognak orulni ha lat egy specialista

Ленина · http://szanalmas.hu 2011.07.12. 00:28:01

ezt a sok kommunistát... jaj. nem tudtok elvonatkoztatni a balkántól...
Én bekapcsolom a klímát, és röhögök a sok hülyén aki itt kommentel :)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2011.07.12. 00:30:04

@kzolika: Nyilván arról van szó, hogy hétvégén már korábban is ablakot nyithat, ha az idő megengedi, mert otthon van, munkanapon viszont az ablak addig zárva van, amíg haza nem ér.

Goompah 2011.07.12. 00:35:04

@musi:

" aztán majd mit csinálsz 10 év múlva, amikor 50 fok lesz?"

Drága Muschi, ezt komolyan mondod?

penelope garcia 2011.07.12. 00:36:00

@Androsz:

Nekem erről a globális felmelegedésről mindig az jut eszembe, hogy tuti, hogy van benne részünk. Ha nem teszünk semmit, csak létezünk, akkor is. Hiszen 7 milliárd 36 fokos fűtőtest vagyunk. :)

SvenH. (törölt) 2011.07.12. 00:37:08

azokon a napokon amikor a 30-40 centis tegla meg megtartana a hot a nem panel hazakban az nincsen sok, max 5 nap egy evben
viszont a jovo az hogy a csaladi hazba is kell, ha ilyen kanikula lesz 2 hetig mint ami volt a hetvegen nincsen az a regi berhaz ami kibirna...

most az a kerdes hogy osszessegeben amikor nyaron 5 nap kell levinni a homersekletet cca 5 C -al, vagy a teli gazdasagtalan futes a rosszabb a zöööccség szempontjabol
csapjuk meg hozza, hogy a tavfutes lehetove teszi az aram hatekonyabb eloallitasat ld: kombinalt ciklusu gazturbinak

SvenH. (törölt) 2011.07.12. 00:42:06

@SvenH.: "azokon a napokon amikor a 30-40 centis tegla meg megtartana a hot a nem panel hazakban az nincsen sok, max 5 nap egy evben"

azt akartam irni hogy a beton nem hotarolo es termeszetes hogy egy tegla tovabb tartja a hideget, tehat a tobb hokapacitassal rendelkezo csaladi haz az termeszetes hogy 1 nappal kesobb melegszik fel...
ugy kb 2 nappal, es ha fegyelem van tartva a gyerekeknel, ergo ha megvarjak egymast a teraszajtonal

guszti 2011.07.12. 00:45:36

@Goompah: már gondoltam rá, de nem találtam még kész, kapható, létező megoldást. Ha rám dől a bank, ígérem, kipróbálom. Vannak már olyan durva kollektorok, amibős speckó közeggel 300°C-nál több is kijön, ez már meg tudna hajtani egy abszorpciós hűtőt. Sajnos kint is, bent is kell egy bika ventilátor, szóval a kollektor mellé néhány napelem is kell, hogy ezeket meghajtsa. (Akár a kollektor felületének többszöröse, mert bár a venyó keveset eszik, egy villany napelemből nem nagyon bír 200W-nál több kiszakadni per nm, egy kollektorból meg akár 600W is kijöhet csúcsidőben.) Sajnos lehet hogy itt bukik meg az ötlet, a kültéri egységnek ugyanis le kellene tudni adni az összes kollektorral begyűjtött, plusz a hűtött térből elvont hőenergiát, egy kisebb kecó esetén is több kilowattot - méghozzá a 40 fokos kinti levegőnek. Vízparti ingatlan vagy úszómű esetén viszont sima ügy, ott lehet vízhűtést csinálni...

tundrazuzmo (törölt) 2011.07.12. 00:54:53

"ti hogy hűsöltök a panelban?"

NEM szoktam hűsölni panelban. Kastélyban lakom, a hűvös északon. Panelba akkor megyek, ha szaunázni akarok, meg csótányra vadászni.
;)

Nyugee 2011.07.12. 00:56:11

1903-ban vályogból épült parasztház.
24 foknál nem volt melegebb benne most a kánikulában sem.

parttalan 2011.07.12. 01:03:58

Akik amiatt aggódnak, mi lesz az áramszolgáltatás biztonságával a megannyi - és egyre szaporodó számú - légkondi miatt, annak ajánlom: utazzon el pl. Egyiptomba. Minden ház szinte minden lakása falán ott a légkondi. A szegényebb tulajok lakásában is alaptartozék. Na, azt vajon hogy bírja el az elektromos rendszer? Egy 80 milliós országban? Elbírja.

Ráadásul az ottani sivatagi forróságtól sem kell tartani. A levegő extrém szárazsága miatt a nagyon nagy meleg is könnyebben elviselhető. Afrikai eredetű a mostani hazánk fölött tartozkodó levegő is - de mivel hozzánkkerüléséig áthalad a Földközi-tenger fölött: párát vesz föl és ugyan a hőmérsékletéből alig veszt valamit, a hőérzetet ez mégis jelentősen emeli.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2011.07.12. 01:06:52

@Nyugee: A vályoggal sajnos az a probléma, hogy csak egészen pici toronyházak építhetők belőle.

lujo22 2011.07.12. 01:09:52

Pontosabban csak földszintesek. :D

Rothstein 2011.07.12. 01:11:42

Én szeretem a meleget, engem ez nem zavar.
Most amúgy is olyan országban élek, ahol mégsokkaltakurvárajobban meleg van mint otthon.
De egyébként tényleg vicc hogy mindenki egyfolytában panaszkodik az idő miatt, hol túl meleg, hol túl hideg, hol túl esős, hol túl száraz.
Túl sok a nyavalygás.

Rothstein 2011.07.12. 01:14:52

Itt max annyi gond van a nyárral, hogy betéved kintről egy-egy jól fejlett csótány vagy gyík. Azokat meg kibaszom.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.07.12. 01:16:55

hany fokban laksz a lakasodban?

Rothstein 2011.07.12. 01:21:40

Jelenleg kint még mindig 26-27C van. A lakásban alig kevesebb, itt nem erősség a szigetelés. Ez télen okoz gondot, amikor lemegy 10 fokig a hőmérő higanyszála, valamint sok az eső. Olyankor jön a penész, olyankor fűteni kell a mobil radiátorokkal.
Egyébként kint ülök az erkélyemen jelenleg és faszán érzem magam, a szomszéd erkélyen ugyancsak magyarok. :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.07.12. 01:25:35

@Rothstein: 26 fok az nem veszes, itt negyvenekrol beszelunk ember
nalam is 23 van legkondival
"szeretem a meleget, meg 26 fok es kint ulok a hus erkelyeen"
az nem az ha bent folsz a 40 fokos panelban
szeretem a meleget.....
ez egy huvos lakas es itt volt 32 mielott bekapcsoltam a legkondit, es nem sut ide a nap

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.07.12. 01:26:50

meg az orszagot is elarulhatnad
izrael?

SvenH. (törölt) 2011.07.12. 01:27:33

@hagyma: ki kellene probalnotok a valyoghazat :)

Rothstein 2011.07.12. 01:28:49

@hagyma:

26 fok van most éjjel. Nappal közel a 40-hez, és nagy páratartalom.
Nem Izrael, Málta. Nem vagyok biboldó. ;)
3. hete nem megy le éjszaka sem 23 fok alá.

Rothstein 2011.07.12. 01:30:23

Ja, eső utoljára május 27-én esett :D

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.07.12. 01:36:35

@SvenH.:
hat itt inkabb a fahaz a meno, de jol szigetelik mar manapsag
a teglahaz mar nagy kincs
@Rothstein: a nicked miatt gondoltam, az egy tipikus zsidonev
de gondolom nem is ulsz otthon a 40 fokban
en eltem floridaban van fogalmam a paratartalomrol, de szerettem volna en 23-at ejjel....
eso voszont volt boven, bejott a kocsi ablakan

Rothstein 2011.07.12. 01:42:14

Nappal alszom :)
Vagy Sliema-strand, éjjel dolgozok általában (bookienak).
Vagy irány Picsa ehhm Paceville :D
Tudom hogy tipikus zsidónév, a Casinoból vettem.
az igazi az teljesen más, titok ;)

ebedli 2011.07.12. 01:51:06

Nem panel, de bárhol jó módszer: hideg/langyos vízzel teli lavór az asztal alá, láb belelógat, vér hűl, vidámság, pancsolás.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.07.12. 01:54:54

@Rothstein: 40- fokban en keptelen lennek aludni
az en nevem nem titok
illegalis bukmeker vagy?
@ebedli: na itt meg egy osfradista nev:)

Rothstein 2011.07.12. 01:57:41

Nem vagyok illegális bookie, de itt majdnem mindenki a nicknevén szerepel.
Téges sem hagymának hívnak gondolom :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.07.12. 02:04:14

@Rothstein: de majdnem
de nem arra gondoltam
felenk a bookie az fogadasokkal foglalkozik, te meg azt irtad neki dolgozol

Rothstein 2011.07.12. 02:05:26

Rákérdezhetek? Cesznak, cibula? (az hagyma tótul :)

Én is fogadással foglalkozom, egy bookienak dolgozom, oddsmester vagyok.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.07.12. 02:12:16

@Rothstein:
maltan az sem egy eletbiztositas, de ha van jo tipped, fogadok barmire
nem vagyok tot
egyrszet szinmagyar vagyok es a nev is az , masreszt amerikai
de nem csereltem le a nevem
hagy kuzdjenek vele

Rothstein 2011.07.12. 02:16:17

@hagyma:

Békés kis sziget ez, néhány éve még a kocsikat is lehúzott ablakkal hagyták kint éjszaka az utcán (hogy a blog témájához is kapcsolódjak valamennyire).
Én nem vagyok színmagyar, van bennem elég sokminden, de azért a szív a lényeg ;)
Hehe, és küzdenek vele vagy feladják?

Nyugee 2011.07.12. 02:20:01

@Androsz:
Ez igaz.
De nekem elég. :)
Éltem lakótelepen is, de nem vágyom vissza.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.07.12. 02:29:29

@Rothstein: az en kocsim is nyitva van, nem nehany eve, most is, nincs a bekevel gond
maga a szakma nem eletbiztositas
nem szivesen dolgoznek maltai fogadoirodanak
a keresztnevem nem veszes nekik, es altalaban itt azt hasznaljuk
de mar nagyon elmentunk a legkonditol
maltan miert nincs legkondi?
sporolsz?
mert floridaban sok magyar inkabb megdoglik, hogy s[poroljon havi 50 dollart
azt meg nekem ne mondd , hogy 40 fokos lakasban jol erzed magad
Te biztos elhiszed, de en nem

Rothstein 2011.07.12. 02:49:42

@hagyma:

Azért az USA nem arról híres hogy ilyen dolgokat meg lehet csinálni (kocsi lehúzott ablakkal). Ritka egy hely lehet.
A fogadó iroda skandináv.
Ja, spórolok, itt két dolog nagyon drága, a víz és a villany. Jóval drágábbak mint otthon.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.07.12. 02:58:47

@Rothstein:
hat sporolj, nincs azzal baj, csak ne mondd hogy a 40 fok kellemes a lakasban...

12 ev alatt meg egyetlen kocsimat sem loptak el, most is nyitott ablakkal all a parkoloban
de aruhazaknal sem zarom
mondjuk erteket nem hagyok benne

Rothstein 2011.07.12. 03:24:20

@hagyma:

40C nem kellemes a lakásban. Soha sehol nem írtam hogy annyi lenne a lakásban. Maximum kint.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.07.12. 04:08:59

@Rothstein: jo, akkor nem szeretnem, ha kint 40 fok lenne es nem huthetnem a lakasom
foleg meg ha a nap is suti
es rettenetes csokottagyu vagyok, mert@musi: abba 99 szazalekba tartozom, aki hasznalja a legkondit
allitolag a tehenfing is veszelyes a kornyezetre

BaradlayR 2011.07.12. 05:17:42

@PanelProli:
Bazmeg, de hogy lehet megházasodni?!

2011.07.12. 06:32:07

@hagyma: Igen, de a tehén fing nem belőled jön ki, így nem tudod szabályozni, a klímát viszont igen.
Mi egy villaház földszintjén vagyunk, itt egész jó idő van klíma nélkül is.

Giraffa 2011.07.12. 07:06:47

A falak melegednek fel. Jóval több hőt tárolnak és sugároznak ki, mint amit bármilyen légcserével vissza lehetne hűteni egy (bármilyen hűvös) éjszaka alatt.
Ezért van, hogy hiába hűtöd 15 fokra a légkondival a lakást, ha leállítod, a falak 5 percen belül visszamelegítenek mindent.
Megoldás? A falakat kell hűteni. Mondjuk vízzel. :D

don brada · http://www.sajatwebsite.hu/ 2011.07.12. 07:58:47

Hideg Borsodival, vizes törölközővel és lábvízzel.

--------
Honlapkészítés: sajatwebsite.hu

don brada · http://www.sajatwebsite.hu/ 2011.07.12. 08:00:02

Egy jó kis tizedikről indított hideg vizes eláztatás a pincéig?
Na?

vkindustrial 2011.07.12. 08:00:09

@BaradlayR: Inkább lakom panelben, mint nagy hodályban tele hitellel. Majd ha telik rá, veszek nagyobb lakást, vagy akár még házat is. Annak idején sokat Monopolyztam, tudom, hogy hová vezet, ha egyből a legdrágább telket vesszük, és arra próbálunk építkezni...

Plumper_ 2011.07.12. 08:03:03

@BaradlayR: a magyar lakosság 40%-a él panelban, ha jól emlékszem a számra.

@hagyma: Izraelben a sivatagban/sivatagnál nagyon meleg van, de mindenhol van légkondi: áruházban, boltban, autóban, sok lakásban.

vkindustrial 2011.07.12. 08:04:54

@don brada: Ezt a módszert pont ebben a formában tavaly júniusban kipróbáltuk, de nem nagyon vált be...

csintapala (törölt) 2011.07.12. 08:12:12

Legfelső szint, keleti és nyugati oldalon ablakokkal. Reggel ide tűz a nap, a nagy üveg felületen keresztül pillanatok alatt bemelegíti a lakást. Délután meg a másik oldalról.

Ilyen kánikulában gyakorlatilag reggeltől estig klímázni kell (már ha itthon vagyunk), hogy legalább egy szobában "kellemes" 26-28 fok legyen. A többi helységben simán 30+ fokok vannak. Most (reggel 8 óra) a nappaliban 28 fok van úgy, hogy megy a klíma.

Aszongyaja Zanyósom 2011.07.12. 08:12:21

Az indiai módszert javaslom: Meztelenre (na jó, bugyira-gatyóra) vetkőzni, és forró(!) teát kortyolgatni.

Bizarrnak tűnik, pedig működik. A hőérzet ugyanis nem abszolút, hanem relatív: Az agy a belső hőt hasonlítja a külsővel, és így reagál. Ezért van az, hogy ha melegünk van, és iszunk valami jeges lét, azonnal a Balatonban érezzük magunkat: egy perc, és feloldódunk a tengernyi izzadtságban. Ha forrót iszunk, akkor hűvösnek érezzük a környezetet, kellemes, vékony hűs veríték lep el maximum, ami tényleg tovább hűt.

Egyébként Singapore-ban járva egyszer eltévedtem. Hát elmondom: Tele van (a miénkeknél azért rendezettebb) lakótelepekkel, azok meg légkondikkal. Sőt, ott még egy-két turista-utca is légkondícionálva van: Kifeszített ernyő alá fújják be a hideg levegőt, éjjel-nappal.

Ennyit a magyar panelek esetleges hűtésének globális hatásáról.

Aszongyaja Zanyósom 2011.07.12. 08:15:22

@vkindustrial: Korrekt. A kis panel sokkal jobb, mint a kacsalábon forgó villa, elárverezve a fejed fölül. Vagy végső soron a zemberek által kifizetve, a saját meggondolatlanságom miatt.

Plumper_ 2011.07.12. 08:25:48

@vkindustrial: megaLOL, amikor nagy telekre beépít mindent a csóka, és a végén nem marad valamiből elég anyag, vagy túl sok, és körbetéglázza a sétányt stb. Tipikus magyar hiba hitelből mindent, vagy túltervezni, csak hogy nagyobb mellénye legyen.

@Aszongyaja Zanyósom: próbáltam, nekem nem jött be. én a forró teától rosszul leszek a hőségben.
inkább jégkockás jeges tea.

midnight coder 2011.07.12. 08:30:25

"illetve ha kibogozhatatlan számodra a "minél-több-energiát-használsz-hűtésre, annál-inkább-melege-lesz-a-Földnek" egyenlet"
Fizikaórából egyes. Amennyivel növekszik a kinti hőmérséklet, annyival csökken a benti. Áramot meg atommal is lehet termelni, csak le kell lőni az összes zöldet. Ez utóbbi a CO2 kibocsájtást is csökkenti.

Ingerlékeny Banya 2011.07.12. 08:37:59

A legolcsóbb és leghatékonyabb megoldás a test közvetlen hűtése,vizes borogatás,folymatosan vizes ruhával való törlés.

Pepe135 2011.07.12. 08:40:18

Amíg az 1 milliárd Indiai + az 1 milliárd Kínai + 2 milliárd 3. világbeli nem foglalkozik a környezetvédelemmel, szennyez rendesen hiszen ott vannak azok a gyárak, amik ellátják a fejlett nyugatot, addig mit számít az én fogyasztásom?
Ha Magyarországon mindenkink lenne klímaberendezése, sőt 100-as égőkből lenne a karácsonyfa izzósora is, az sem okozna akkora szennyezést, hogy a föld összértékében jelentős lenne!

Zorgo 2011.07.12. 08:41:31

Klíma nélkül panelben lakni szopás.Ennyi ostobaságot mint amit a blogban írtak, ritkán olvasni.

copass 2011.07.12. 08:53:28

inverteres klímám van
(midea legkisebb,150E volt szereléssel,panel elektromos falvezeték elbírja eddig.:))
8:00-19:00-ig megy,mivel napkeltétől melegszik az egész keleti oldal(régi ablakokkal),ahol a nappali van,gyerekszoba. ítt hűtünk,erkélyen belül van a kültéri egység,vödörbe megy a víz most fél vödör naponta most, de amúgy elég 2 naponta egy 2L flakonba.
így kb:25-27 fok van, az érzet kellemes, szépen áthűti a lakás többi részét is.
villanyszámla duplája lett (4E-ről 8Elett),úgy hogy mindennap megy a klíma ha nagyon meleg van.
klíma nélkül nem lehet élni a panelban, kisgyerekkel meg pláne.

Plumper_ 2011.07.12. 08:54:17

@Pepe135: nem csak a nyugatnak termelő gyáraik, hanem a szénerőművek tömkelege, és JELENTŐS a szarvasmarhák fing-kibocsátása is. A húsipar szennyezése sokkal jelentősebb már, mint az autóiparé. Itthon pedig a gazdagok luxusa a "nagy zöldség", lásd villany/hibridautók 8-10 millió Ft-ért.

2011.07.12. 08:59:05

hát..ez a blogbeírás most egy kalap xar...a blogírónak agyára mehetett a meleg és így adta ki:)
mindegy- ez most nem lett okés

Baldvogel 2011.07.12. 08:59:46

A panelben kizárólag a klíma segíti a túlélést nyáron, minden egyéb praktika önámítás. Ha valaki zöld, akkor intenzívebben szelektívhulladék-gyűjtsön, kevesebbet autózzon, ne dohányozzon, ezeken vissza lehet adni a természetnek, amit a klímázással kényszerből bár, de elveszünk tőle. Vagy a pénztárcánktól.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.12. 09:01:11

@Számolj Templár: Egy ventiátor teljes hatásfoka cirka 70%.

Egyébként egész jó módszer az - már, ha van hozzá cuccod - hogy járó ventilátor elé nagyob burtálisan jól vizet porlasztasz be. Ha jól csinálod 2 méteres távon belül elpárolog az egész. Otthon kézi spriccelővel próbáltam ki. Természetesen a hatás nem volt tökéletes, de 31 fokos levegő a ventilátor túloldalán 23-24 fokosra hűlt le.

A bibb az, hogy hogyan porlasztasz be otthon vizet folyamatosan és hogyan pozícionálod úgy a ventit, hogy semmi sem legyen vizes.

A Ráday utcában az egyik kiülős helyen használtak egyébként egy ilyen rendszert.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.12. 09:10:10

@szbszig: Fater egy munkatársa évekig volt kint Etiópiában gépeket szerelni. Feleséggel jött haza. Az asszony panaszkodott, hogy a magyar kánikulához képest a neki hazai az semmi. Más páratartalom.

Myta · http://www.stylebyme.blog.hu 2011.07.12. 09:14:09

Kézi vízpermetezővel nedvesítem a szúnyoghálót, még szerencse, hogy műanyag ablakaim vannak így már csak egy mohásodásés algásodásgátló vegyszert kell beszereznem ....

GGG77 2011.07.12. 09:15:26

@molnibalage: Ez így van. Tunéziában, a sivatagban 100x elviselhetőbb volt a 46 fok, mint Bp.-en a 35.

oTTo$$ 2011.07.12. 09:21:49

plafonra szerelt lampa-ventillator .
legjobb.

Infomaker 2011.07.12. 09:23:46

Az összes vizet porlasztós vagy párologtatós megoldást javasolónak:

Senkit nem zavar, hogy a minél több páratartalom nagyobb hőérzettel is jár?

80% helyett 60% pára már bőven kellemesebb hőérzetet ad, de pont ennek vágtok alá a párologtatással.

Goompah 2011.07.12. 09:27:01

@copass:

"villanyszámla duplája lett (4E-ről 8Elett)"

Úristen! Nálunk kb. 9-10,000 klíma nélkül.

@midnight coder:

"Fizikaórából egyes. Amennyivel növekszik a kinti hőmérséklet, annyival csökken a benti. Áramot meg atommal is lehet termelni, csak le kell lőni az összes zöldet."

A 2. főtételt akkor sem tudodod kijátszani, a melegebb helyről csak PLUSZ energia bevitelével tudod elvinni a hőt. Csak éppen ez a plusz energia bolhafing a Földre jutó összenergiához képest.

Persze ezt hiába mondod azoknak, akik azzal jönnek, hogy ez a minimálisnál is kisebb energia is halmozódik stb. blablabla. Az ilyentől megkérdezném, miért kapcsolja be a számítógépét, azzal is melegíti a Földet.

A CO2-vel és az üh-gázokkal az a baj, hogy azok a Földre jutó TELJES energiamennyiségre hatnak.

kisQtya 2011.07.12. 09:34:11

Én dél-délnyugati fekvésű "nagypolgáriban" lakom, nappal redőny, ventilátor, éjjel kereszthuzat, így nappal 28, éjjel 24 fok van, ami viselhető.
Volt egy pasim, aki panelban lakott. Ott nappal vizesruha/ventilátor/alufóliásablak kombó volt nappal, éjjel ugyanez nyitott ablakkal. Egyszer a macska rosszul lett a melegtől.
Én egyszerűen beköltöztem a fürdőkádba egy (na jó, több)limonádés sörrel és egy hangoskönyvvel, mert itthon is ezt szoktam.
Télen viszont a konyhában égettük a gázt, hogy bejöjjön egy kis meleg a szobába, mert majdnem kifagyott a szemünk.

2011.07.12. 09:35:45

@Réka ‎: a déli fekvésű lakás észak európában csodálatos dolog, mert a téli hideg napokon, a laposan mozgó napból beenged valamennyit a szobába. Amikor Kirunában 10-kor kel fel a nap és du 3-kor már le is megy, akkor megtanulnád értékelni a napfényt :).
Argentínában ugyanez a szitu csak ott északról süt a nap.

Tom és Jerry fan · http://www.tomesjerryfan.hu 2011.07.12. 09:40:12

Ezt a külső függönyt kipróbálom :D lol

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2011.07.12. 09:43:55

@Kulics: északon élek, igaz nem Kirunában, és hidd el, a déli fekvésű városi lakásoban itt is bőven _muszáj_ a klíma, másképp elviselhetetlen a nyári hőség. Sajnos itt is egyre forróbbak a nyarak, ráadásul a tenger párolog, hetekig csatakos gőzfürdőben slattyogsz.
A hűvös erdőben, patak partján a kis faházban nyilván más a helyzet, de onnan macerás munkába járni.
Ha pedig télen a ferdén beeső napsugarakra vágyom, akkor elhúzok egy hétre Thaiföldre vagy Madeirára vagy kiülök egy kávézó teraszára.

copass 2011.07.12. 09:45:49

@Goompah: mondjuk minden elektromos cucc A energia osztályos zanussi mosógép,hűtő (~60-70E volt 5 éve)
nem egy drága dolgok,a klíma is A kat. tv,szgép,mikró.
nálad hogy jön ki a 10E?

ErrOr 2011.07.12. 09:58:51

Egy inverteres split kifejezetten jó megoldás az egész éves összhatásfokot tekintve, anyagilag is jobban jön ki az ember, mint a távhővel(-5°C-ig hőszivattyús üzem). A 2,6 kW-os split padlógázon felvett 1 kW-nyi elektromos energiát meg megspóroltuk már régen a TV-k, hűtőgépek, mosógépek, izzók energiaspórolásával. Jóval több energia száll el a távhőnél. Az egyik legjobb megoldás a napkollektor + abszorber + hűtőtorony, csak ennek a beszerzési+telepítési költsége nem olcsó.

poszt toló 2011.07.12. 10:02:51

Tuti módszer: jeges lábfürdő a lavórban kombinálva jeges víz ráengedéssel a csuklókra. Az ereken kereszetül hűt, az ember 5-10 perc után 1-2 óráig egész jól érzi magát.

bureber 2011.07.12. 10:10:15

Laktam 10.emeleti panelban. Keskeny panel volt, a lakásomnak volt ablaka a háztömb mindkét oldalára. Nyáron, klima nélkül élhetetlen volt, emlékszem augusztusban tartós hőség esetén közel 40 fok volt bent. Egy nyarat húztunk ki klima nélkül, iszonyú volt, ha tehettük elhúztunk a tescoba hűsölni este, éjjel aludni is alig lehetett. Persze másnap hullafáradtan mehettem dolgozni.

kangep 2011.07.12. 10:15:57

ezt a sok gyíkot. én keleti fekvésű panelban nyomom. reggel 10re már ezer fok van. szarok rá. megiszom 4-5 liter vizet, és van egy padlóventi. kész is.

klíma, édesfaszom...micsoda nyámnyila népség. :D

Rettegett Ignore 2011.07.12. 10:16:17

Mi két db klímával tartjuk a megfelelő hőmérsékletet, de nem hűtjük túl a lakást, és persze nem egész nap. Idén huzamosabb ideig múlt pénteken kellett belőni. Szeretem.

Alapvető élelmiszer 2011.07.12. 10:22:04

@Androsz: (...) meg azokat a hírolvasó kis libákat, akik a 28 fokos idő elmúltával azt mondják nekünk, hogy végre visszatér a nyár. No, ez valóban szokott okozni pár extra watt hősugárzást a fejemből (...)

Jaj, ne is mondd! Én is panelben lakom, én úgy vagyok vele, ez a nyár, ha valakinek ez a perverziója, ám szeresse, cserébe én sem kérek beleugatást, amikor alig várom a telet, meg azt, hogy legyen jó és lehessen forralt borozni.

De addig is bármelyik híradóslányka/meteorológus napalmot érdemelne, aki sikongatva örvend a forróságnak, majd 5 percig csak azt sorolja hol és hányan lettek rosszul, haltak meg a meleg miatt, illetve 10 percig azt, hogy milyen óvintézkedéseket kell tenni.

2011.07.12. 10:30:46

Meglepő, hogy csak egyvalaki említette az alufóliás ablakot. Tuti módszer: ablakot letisztítani kívülről (opcionális, igazából a mocsokra is ragad), vizes szivaccsal jól áttörölni, úgy hogy vizes maradjon és a teszkósnál kicsit jobb minőségű alufóliát rátapasztani a fényesebbik oldalával kifelé. Végül törölközővel átsimítani, hogy szép legyen :). Ne maradjon buborékos mert akkor hamar leválik. Akár napokig bírja szeles időben is. Továbbá belülre tapasztva semmit nem ér.

Én mindezeket (a postban írtakat is) kipróbáltam de örülök annak, hogy mostmár téglaházban élek inverteres automata légkondival :).

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.12. 10:41:21

@Goompah: ??? A termodinamika alaptörvénye, hogy a hő a melegebb helyről a hidegebb felé áramlik.

Goompah 2011.07.12. 10:44:46

@copass:

Nálunk is A oszt. mosógép (azaz AA van ráírva), szintén A oszt. hűtő (No-Frost, ami annyiban lényeges, hogy a nagy melegben sincs a hűtőlemezén megvastagodott jég, ami rontja a hőelvonás hatásfokát), 80+-os táppal max. 60 wattot fogyasztó számítógép, a monitor kb. 20-22 wattot eszik, kompakt fénycsövek vagy T8 csövek elektronikus előtéttel, TV nincs.

Már ellenőriztem a villanyórát, három darab 40 wattos wolframizzóra 118 watt jött ki, szóval a jelek szerint nem csal.

@molnibalage: Baszod, azért ugye értetted? De kibaszottul okos vagy, hogy észrevetted, véletlenül fordítva írtam. De inkább köcsög vagy, semmi más.

Goompah 2011.07.12. 10:51:01

@molnibalage:

Azt bezzeg nem szúrtad ki, te szerencsétlen, hogy az energiamérleg szempontjából nem szerencsés a Föld látható tartományra érvényes 0.39-es albedójával számolni, ahogy páran kijavítottak engem korábban, amikor 0.3-at (Bond albedó) írtam. Na persze ahhoz, hogy ezt észrevedd, egy kis észre is szükséged lenne, ami nálad hiánycikk.

Goompah 2011.07.12. 11:05:21

Már csak azért is a Bond albedóval kell számolni, mert nem csak az számít, mennyi a visszaverés a beeső fény irányában. A Föld esetében világos például, hogy a beeséstől eltérő szögben visszaverődő EM hullámok vastagabb légrétegen haladnak keresztül, így több elnyelődik belőlük. De a domborzat is sokat számít, mivel általa a beeső EM hullámok egy része nem rögtön visszaverődik, hanem a domborzat egyén részeire verődik vissza. A felszín is számít, hogy milyen szögben mennyit ver vissza. E hatások miatt általában (de nem mindig) a Bond albedó kisebb, mint a geometriai.

Da Real Knee Grow 2011.07.12. 11:08:47

vizes törülköző a fejre + lefagyasztok egy 1,5 literes vizet (egy liter vízzel benne) és azt befogom a térdhajlatomba.

SvenH. (törölt) 2011.07.12. 11:09:16

@Voodookoop: belulrol miert nem jo?
ugy egesz nyaron fennmarad el lehet rakni jovo evre is :)

igaz nem olyan jo a hatasfoka de azert szerintem legalabb a 70% -at visszaveri

gpt32 2011.07.12. 11:10:06

@Serrin:
Szegény kutya ilyen körülmények között vagy vegetáriánus, vagy önmegtartóztató életmódra áll át. :)
A mi kutyánk kiskorában még barátkozott a hörcsikkel, később már nem mertük egyedül hagyni abban a szobában.

SvenH. (törölt) 2011.07.12. 11:12:44

@ErrOr: az inverteres klimaban en is gondolkodtam...
lehet rakok is egyet, habar inkabb a futo huto tulajdonsaga kellene :)

csak azt nem ertem hogy a fotavtol fuggetlenul miert nem lehet egy lepcsohazban ezt megjatszani? pl. van egy hatalmas park is a szomszedban ott megfurni a talajt nem lenne nagy kaland ugy 10 meterre tutti van viz...

habar nagyon nem kellene a melegvizet kivaltogatni mert azzal meg a fotavos aramtermelesnek teszunk ala

bőrmók 2011.07.12. 11:14:30

@Da Real Knee Grow: Ha a szoba <4 nm: lefagyasztok 4-5 db 1,5 literes vizet (amekkora a mélyhűtő, esetleg féllitereseket is le lehet fagyasztani), rájuk irányítom a ventilátort, becsukom az ablakot, ajtót. Még nem próbáltam, de ki fogom, basszus.

Serrin 2011.07.12. 11:15:59

@gpt32: A kutya a napoban került hozzánk, még tanulja, hogy a deguk és a nyuszi nem kaja. :)
Mindenesetre az alapján választottuk, hogy minél kevésbé legyenek vadászösztönei.

Amúgy a légkondival lehűtva a lakás és a csukott ablakok elég jól műkösik, ehhez még hozzájön a ház saját levegőztetője. (Levegő befújás és elszívó minden lakásban.) Ha az nem lenne, akkor tényleg mást kéne kitalálni.

ErrOr 2011.07.12. 11:23:38

@SvenH.: ha már inverteres egy split, akkor jellemzően hűt-fűt. -5 °C-ig a splitek(a normális) 2,5-es COPvel mennek, ami olcsóbb, mint a távhő.

Kútvíz: az a kút legalább 50-60 méter mély kell hogy legyen, hogy elég vizet hozzon, másrészt kútpárról beszélünk, a kettő közötti távolság legalább 100 méter. Kútvizet utána rátolod egy víz-víz hőszivattyúra aminek akár 5-7-es EER-je van(1 kW villamos energiából csinálsz 5-7 kW fűtésit vagy hűtésit.)

copass 2011.07.12. 11:39:32

@SvenH.: átmeneti idpőszakban, amikor még nem indul be a fűtés bőven jó a fűtő funkciója, de azért nem kell csodát várni. Hőfokban nem mérhető, az érzet jobb.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2011.07.12. 11:44:43

nem panel ugyan, de lakás.
déli fekvés középső szint. nem tudom mit kell kiakadni a déli fekvésen. nyáron amikor magasan áll a nap iszonyat kis szögben süti az ablakot nekem. szombaton 10-13:30 ig tudtam erkélykorlátot festeni, és nem csapott agyon a nap. 13:30-16:00-ig gyilkos volt az tény. utána már árnyékos. szóval nekem a déli fekvésű ablakokon napi max 3 órát tűz be a nap. reggelente állandóan elfelejtem a redőnyöket. így is 25 fok van ha hazaérek 5 körül.

tavasszal-ősszel az alacsony nap jobban besüt. így ráérős október végén fűteni kezdeni, és április elején abbahagyni. télen ha van nap akkor gyakorlatilag egész nap besüt, így nappal nem szükséges bekapcsolni a fűtést.

foodlfg 2011.07.12. 11:44:49

@kangep: jaja jól beszélsz.

& Shop Stop rulz.

S.A. 2011.07.12. 11:47:48

@csintapala: Na az az igazi pazarlás!
Szar alulméretezett klima ami állandóan csutkán megy, és mésgsem hűt rendesen.

28 fokban megrohadnék.

meszi 2011.07.12. 12:04:42

én csak azt nem értem de kurvára, hogy ha azért van ilyen meleg mert globális felmelegedés, tehát ez a jelenkor emberének a hibája, a modern társadalom tehet róla a légkondistúl meg a füstölgő gyárkéményestül, akkor, hogy lehet, hogy egy 1927-es melegrekord dőlt meg a hétvégén? Nem kell ám minden szart a nyakunkba venni, extrém melegek, hidegek, földrengések, cunamik stb. mindig lesznek tőlünk függetlenül is.

SvenH. (törölt) 2011.07.12. 12:09:12

@ErrOr: "a kettő közötti távolság legalább 100 méter. "

en rendes, elheto, jo lakokornyezetrol beszelek
ott ahol lakom
nem ilyen ujonnan epitett cipokanal tervezesi segedlettel eloallitott fosrol...

szoval igen van hely, max 3 fat ki kell csapni ami eppen utba van, na nagy kaland ha a parkban ultetnek fat es locsolnak behozna sec pec alatt

ErrOr 2011.07.12. 12:28:57

@SvenH.: hát ha hely van, akkor azt kell megnézni, hogy milyen talajrétegek vannak, lesz-e elég vízhozam stb.

De a legfőbb gond, hogy a TÁVHŐtől szeded el a pénzt ezzel, ami meg ugyebár állambácsi pénze.

SvenH. (törölt) 2011.07.12. 14:06:28

@ErrOr: igen ebben egyetertunk, ki van epitve egy rendszer ami mukszik es nem illik errol levalni...
viszont jo lenne ha az allami tamogatasbol atadnanak nekem is aki a rendszer resze hogy elvezni tudjam a hatekony megoldast a penztarcamon keresztul is nem csak a tudat szintjen :)

SvenH. (törölt) 2011.07.12. 15:05:56

@Takony_fősámán: "lefagyasztok 4-5 db 1,5 literes vizet"

egy normalis fagyasztoban ezt te naponta nem tudod lefagyasztani :)
vagy esetleg a telen kirakott vizet most hasznalod el :)
vagy inkabb az osi megoldas kene nem? jegvermet csinalni, elvegre valamikor meg anno mukodott a dolog :)

BaradlayR 2011.07.16. 04:54:00

@vkindustrial: "Annak idején sokat Monopolyztam, tudom, hogy hová vezet, ha egyből a legdrágább telket vesszük, és arra próbálunk építkezni... "

Nem drágát - "Téglát!"

SvenH. (törölt) 2011.07.17. 22:59:04

fodemnek is remelem nalad tegla van...

Fejben Futó 2013.12.17. 17:58:39

Klíma? vagy 38 fok a lakásban július-augban? Hmm.

A termódinamika második főtt étele 2021.01.29. 23:28:06

ahelyett, hogy mindenki ezerrel szereli fel a klímát meg a ventillátorokat, ideje volna olyan megoldásban gondolkodni, ami nem lokálisan, hanem globálisan oldja meg a problémát, és takarítja el a fölös hőt/fölös széndioxidot
merthogy VAN rá megoldás...csak a kormányoknak, pénzügyi elitnek, hájas seggű milliomosoknak nem érdeke, felőlük a komplett naprendszer is kipusztulhat, ők elvannak a klímával vidáman...
merthogy azzal remélem tisztába van mindenki, hogy a légkondi, ventillátor által elhasznált energiából HŐ lesz, nem más...

@PanelProli: talán nem kéne panelban lakni, és akkor senki nem fog baszogatni...az egész panelos koncepció felett már eljárt az idő, élhetetlen az egész
és igen, ott jórészt legalja prolik laknak, elhiszem hogy fáj, de ez az igazság

@Lyss: senki nem állította, hogy feltétlen újépítésűt kéne vennie annak, akik kiköltözik egy panelból (aki meg beköltözik panelba, az eleve nem normális ember)

@nandras01: gratulálok, a gyagyás idióta Trump megtalálta a maga célközönségét itthon is...

@bubo cupropenis: a penészt a legkönnyebb elintézni: végigmész rajta hamvasztóval kétszer-háromszor, és ennyi...nem boszorkányság

@Nagyon_Komoly: számolj utána majd egyszer komolyabban, az a rengeteg hő hová tűnik, és rájössz, miért is melegszik a sok elektromos berendezéstől a Föld

@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos: ez hülyeség...a hűtőszekrény mégis honnét tudja, hogy ki mikor mennyi jégakkut pakol bele? akkor is pontosan ugyanannyi hőt generál, ha éppen hót üres

@SvenH. (törölt): panelban élő culágerként pont neked nem kéne ugatni, butaproli

@Ленина: oké, a hőmérséklet pedig szép csendben kúszik fölfelé
aztán tíz év múlva anyázhatsz nagyokat, amikor hatvan fok lesz árnyékban

@parttalan: elbírja igen...MÉG

@vkindustrial: kis területű kétszobás parasztház eszedbe se jutott még? neeem, inkább laksz egy élhetetlen panelben...

@Pepe135: igen, ez a tipik proli hozzáállás: miért én csökkentsem a fogyasztást? Kína is mutogat az USA-ra, hogy de ők is, USA meg mutogat Kínára, hogy de ők is, a hőmérséklet meg szépen lassan kúszik fölfelé

@Goompah: Jólvan hülyegyerek, ki ne durranjál itt nekünk mert csupa szar lesz minden...

@meszi: azért kell, okostóni, mert anno százévente ha egyszer volt olyan meleg nyár! most meg minden évben!
szólj, ha sikerült felfogni!

vkindustrial 2021.01.30. 06:35:23

@A termódinamika második főtt étele: Köszönöm a 9 évvel ezelőtti bejegyzésemre a választ. Azóta már sok minden változott, de maradtunk városlakók. Légkondink nincs. :)
És nem, nem gondolkodtam kis alapterületű parasztházban, mivel nem szeretném úgy érezni magam, mint aki skanzenben lakik. A technológia fejlődik - ha a panel fölött eljárt az idő, akkor miért is kéne 200 évet visszaugranom az időben?

A termódinamika második főtt étele 2021.03.23. 22:43:46

@vkindustrial: nem skanzenben kell gondolkodni, hanem mondjuk egy kis alapterületű, 2-3 szobás átlag családi házban
ha nem akarsz parasztházat, van lehetőség
a családiház sose fog kimenni a divatból, ezek a Kádár-kaptárok pedig eleve sose voltak divatban

Creative Commons License
Panelblog by Lakótelepi Blog Közösség is licensed under a Creative Commons Nevezd meg!-Ne add el! 2.5 Magyarország License.
Based on a work at www.panel.blog.hu.

süti beállítások módosítása